20 typer av digitala verktyg att ha koll på

Certus “Unedited” – 30-Day Content Challenge – Dag 13

20 viktiga verktyg för konsulter som vill använda digitala arbetssätt för att synas mer, få fler kontakter och bygga ryktet som expert.

Ett problem vi stöter på hos företag inom konsult- eller IT-sektorn är den ”ensidiga” synen på system och det faktum att många företag inte har koll på de typer av system som behövs för att köra digitala processer. Och att det finns många alternativa sätt att sätta ihop de verktyg som behövs. Där du ofta inte behöver så många eller avancerade system i början.

Det är vanligt att företag bygger nya hemsidor som anses vara ”navet” i de digitala processerna.

Och det är vanligt att många pratar om marknadsföringssystem som ”lösningen”.

”Vi ska införa Marketing Automation nu…”

Tyvärr är det så att hemsidan eller ens ett MA-system inte alls är det ”enda” eller ens det viktigaste systemet för dina digitala processer.

Denna bilden illustrerar rätt väl den explosionsartade utveckling av system för marknadsföring och försäljning som skett de senaste åren.

martech-1200

Källa: Marketing Land

Det vi kan konstatera av bilden är att det finns många typer av system, och många alternativa leverantörer.

Detta känns kanske lite hopplöst… Det hade varit skönare och enklare om det räckte att bygga en bra hemsida och införa ett MA-system. Sedan koppla ihop det med CRM och vips, så har vi oss en ”funnel” av leads som löser alla våra problem…

Riktigt så enkelt är det inte.

Men riktigt så hopplöst som det verkar i bilden är det inte heller.

Vi använder några enkla verktyg för våra digitala processer. och vi har identifierat 20 typer av system som vi ”har koll på” dvs som vi antingen använder eller har i vår roadmap att börja använda.

Här är en lista över dessa 20 system som kan vara bra för dig att få koll på också:

20 typer av system att ha koll på

Nedan har jag brutit ned olika typer av system i delar eftersom dessa går att ”köpa separat” och ofta som enkla system för de som startar igång digitala arbetssätt. Flera av dessa system går att köpa ”ihop” i olika plattformar eller verktyg. Vilket ibland är bra, men ibland för dyrt för vad du får för pengarna.

  1. Landing pages

    För att fånga epostadresser och skapa en egen följarlista behövs verktyg för att skapa formulär. Det finns verktyg för detta antingen som egna lösningar eller som integrerade i t ex WordPress eller i system för email och Marketing Automation. I vår erfarenhet är det viktigt att använda enkla verktyg som inte kräver kodning eller utveckling för att snabbt få till nya flöden och formulär.  Några exempel är Leadpages eller Megaphone.

  2. Funnel software

    I en annan bloggpost skrev jag om de fem sätten att organisera en säljprocess. Alternativ 4 är digitala Marketing Funnels och för att skapa dessa finns speciella system för just Marketing Funnels. Som gör det väldigt enkelt att skapa digitala flöden som kan automatiseras. Dessa ”funnels” kan användas antingen som en tillgång som riktar kommunikation mot olika segment. Exempel är LeadPages eller Clickfunnels.

  3. Payments

    För att ta emot betalningar (bra för företag som säljer utbildningar eller för att paketera små instegstjänster som kan säljas digitalt) är t ex Stripe en enkel och bra lösning för den som inte behöver mer avancerade lösningar.

  4. Content production

    För att skapa videos eller ljud krävs mjukvara för att mixa bild och ljud. T ex Screenflow eller Camtasia.

  5. Content distribution

    För att effektivt sprida content i sociala kanaler finns det verktyg som effektiviserar. Ett vanligt verktyg är Buffer.

  6. Online Ad Tools

    Inom denna typ av system finns det en mängd verktyg och tjänster för att optimera annonsering. Ett kapitel för sig och ofta något som byråer sköter.

  7. Autoresponder/email

    En viktig komponent för att skapa ett digitalt flöde är frivillig epost. Här återfinns både enklare system som t ex Aweber eller Active Campaign samt mer avancerade MA-system som Hubspot eller Pardot. För bolag som har tjänster tjänster som riktar sig till individer dominerar Infusionsoft.

  8. Automation

    Många av systemen i punkt #7 erbjuder möjlighet att automatisera epostslingor. Denan funktion är också ofta inbyggd i andra verktyg som t ex Clickfunnels.

  9. Lead Scoring

    Leadscoring är ett begrepp som beskriver hur besökares beteenden kan användas för att prioritera kontakt eller trigga automatiserad eller riktad kommunikation. Leadscoring finns inbyggt i vissa system för epost (punkt #7 ovan) eller i verktyg för att identifiera besökare (punkt #17 nedan).

  10. CRM

    CRM-system är med fördel kopplade till system för epost. Många företag som inte använder CRM kan hitta funktionalitet i marknadsföringssystem som ”räcker” för försäljningssyften. Då blir CRM mer av ett kundregister.

  11. Retargetting/IP-ads

    Ett sätt att rikta annonser till personer som besökt din sajt eller som arbetar på ett visst företag. Google och Facebook erbjuder detta och Vendemore har mer sofistikerade tjänster.

  12. User interface/content management

    En del system för Marketing Automation erbjuder möjlighet att publicera innehåll på hemsidan direkt i verktyget. Enligt min mening ett mycket dyrt sätt och det finns andra enklare sätt som fungerar lika bra till en mycket billigare peng. Vill man ha denna funktionalitet utan att använda Hubspot är Spokal en variant som fungerar ihop med WordPress. I den lösningen finns även funktioner för contentspridning (punkt #5).

  13. Webb & Plugins

    Vanligaste plattformar är WordPress, Joomla och Drupal. Det finns enklare lösningar som Wix också. Min åsikt är att WordPress är att rekommendera för bolag som inte kör ecommerce eller har unika avancerade krav. Ekosystemet av digitala verktyg som vi använder fungerar bäst med WordPress.

  14. SERP tools

    SERP står för Search Engine Results Pages och är sidan som dyker upp när du söker på Google eller Bing. SERP-tools är verktyg som experter på sökord använder för analys och för att optimera så att du hamnar högre i sökningar på vissa sökord.

  15. Content Delivery

    För kunskapsföretag finns stora möjligheter att paketera kunskap digitalt som går att ta betalt för. För att göra det krävs plattformar i form av medlemssajter eller distributionsplattformar. WordPress kan användas för att ”låsa in” innehåll men ofta är det bra med lite mer avancerade plattformar med bättre stöd för medlemshantering.

  16. Domain Search

    Verktyg eller sajter för att söka på domäner. Något du säkert använder sällan. Men vill du söka på konkurrenters domäner finns t ex Whois.com för att veta vem som äger en viss domän.

  17. IP-identifiers

    Verktyg för att spåra vilka företag som varit på din sajt. Exempel är TriggerBee, ProspectFinder eller ProspectEye.

  18. Reporting

    Verktyg för att enklare mäta statistik i flöden och ”funnels”. Det är lätt att ”mäta för mätandets skull” och därför är det bra att fokusera på färre nyckeltal för dig som är ledare som ska optimera en process. Google Analytics är vanligt men det finns andra specialiserade system också.

  19. Keyword comparison

    Verktyg för att förstå vilka sökord personer använder. Ett vanligt verktyg är Google Keyword Tool.

  20. Survey tools

    För att göra enklare surveys t ex till personer som följer er. Gratisversioner är SurveyMonkey. Andra är Typeforms eller AskSurvey.

De typer av system jag listat ovan är bra för dig att ha koll på. Därmed inte sagt att du personligen behöver använda alla dessa. Vissa används av leverantörer som bygger hemsida, optimerar ditt innehåll eller ”kör” dina digitala flöden.

Vi använder inte alla dessa verktyg och vi använder enkla varianter av dessa system. Som jag sagt tidigare, det är inte systemen som avgör din framgång, det är personen som kör dem…

 

 

 

Lämna en kommentar 0 kommentarer