4 sätt att komma igång digitalt

Många känner att de borde komma igång med digitala arbetssätt för marknadsföring och försäljning. Men vet inte hur och upplever en tröghet i att börja.

Det viktigaste brukar vara att ta de första stegen. En klok person har sagt att det största felet i företagande är ”error of omission”. Det vill säga inte att du gör något fel utan att du INTE gör något.

Vi har provat fram en införandemetod som är den ordning vi oftast följer när vi hjälper kunder att skapa sina första digitala leadgenereringsflöden.

Däremot har vi på senare tid sett att det kan passa bättre för vissa företag att tillämpa en annan ordning.

Här är fyra vanliga sätt att börja, med exempel på företag som gjort det, och en indikation om vem det passar för.

1  Börja med plattform & flöde

Det här är den modell vi vanligtvis använder när vi hjälper kunder att få lead generering på plats. Det innebär att på du på 3 – 6 månader:
a. sätter upp den tekniska plattformen som möjliggör insamling av epostadresser till en följarlista
b. skapar en första ”lead magnet-rapport” som lockar nya intressenter och som du sedan fortsätter att kommunicera med.

Exempel:

Passar för:

  • Mindre bolag.
  • Medelstora eller större bolag som siktar mot att bygga ”marketing funnels”.
  • Bolag som försökt med content marketing, inbound eller marketing automation och ”kört fast”.
  • Den som vill sätta upp ett flöde som genererar leads och få en indikation om potentialen i digitala arbetssätt.

2  Börja med content

Istället för att börja med plattform och flöde så kan du börja med content. Att få fram content är ofta en utmaning varför det kan vara lämpligt att skapa förmågan att ta fram innehåll först.contentproduktion

Börja skriva content i form av enkla bloggposter. Sprid dessa via sociala medier och få läsare. Detta driver fram en contentprocess där du säkrar att företaget kontinuerligt kan producera content. Det gör också att personerna som skriver behöver definiera sin målgrupp och hitta sätt att skriva intressant. Antingen genom att skriva själva eller genom att ta skribenthjälp.

Har du befintliga kunder och kontakter kan du skicka ditt content till dem och på så sätt stärka din account management.

Exempel:

  • Xlent IT-Management deltog på vår Digital Bootamp för knappt ett år sedan och skriver väldigt intressanta och spänstiga bloggposter som får stor delning och uppmärksamhet.
  • Netcompetence låter ta fram content i stor mängd för att öka sin sökbarhet online och underhålla sin lista av kontakter.

Passar för:

  • Mindre bolag, konsultbolag.
  • Företag där experterna själva ska skriva.
  • Företag som vill testa sin förmåga att skapa content, själva eller med stöd.

3  Börja med sälj

Ett alternativ är att testa konverterande mekanismer först. Det vill säga skapa erbjudanden och tillfällen för personlig kontakt.

Den vanligaste varianten är att utifrån vald målgrupp skapa intressanta seminarier som lockar besökare och gör att intressenterna bättre förstår dina tjänster.

Du kan också göra betalda workshops, utbildningar eller andra så kallade instegstjänster – som du marknadsför till befintliga kontakter.

Det här är ett bra sätt att börja eftersom du sätter ett viktigt mål för det digitala redan från början.förstå din kund

När erbjudandet fungerar kan du koppla på digital plattform och kommunikation till fler intressenter i målgruppen och bjuda in dem till seminariet/utbildningen. Du jobbar ”baklänges” och den kreativa frågan för de som tar fram det digitala flödet blir ”hur får vi maximalt med deltagare på seminariet till lägsta kostnad”.

Exempel:

  • Netcompetence har skapat två instegstjänster; Kom igång med e-learning och Talent Management Audit.

Passar för:

  • Bolag av alla storlekar som vill koppla ihop marknad och sälj.
  • Bolag av alla storlekar som är osäkra på affärsnyttan med det digitala.
  • Metoden kan med fördel göras parallellt med någon av de andra varianterna.

 4  Börja med en Marketing Funnel

En variant som vi gör allt oftare för kunder är så kallade Marketing Funnels. En marketing funnel syftar till att ta kunden snabbare genom köpprocessen genom genomtänkt kommunikation som slutar i en konkret CTA (call to action).

Marketing Funnel

Således är alternativ fyra ett mer omfattande sätt som egentligen innefattar alla de andra varianterna. Du programmerar en slinga av epostmeddelanden som skickas automatiskt till intressenter som kommit in på din följarlista.

Exempel:

  • SAFE-Education – mailslinga som driver mot inbjudan till informationsträff för den som vill bli personlig tränare.
  • Centsoft – mailslinga som driver mot erbjudande om att få en demonstration av systemet för leverantörsfakturahantering.
  • Cordial – mailslinga som driver mot erbjudande att köpa en digital utbildning för affärsutvecklare.

Passar för:

  • Bolag som vill ta ett större grepp från början.
  • Företag som har en fungerande marknads- och säljprocess (online och/eller offline) och vill utveckla den digitalt.

 

Lämna en kommentar 0 kommentarer