12 sätt att ta betalt för konsulttjänster

prismodeller för konsultbolag

Konsultbolag har länge pratat om behovet av att öka lönsamheten genom att ”höja sig i värdekedjan”, paketera tjänster, arbeta mer i åtaganden och rent konkret höja sina priser. Forrester konstaterar i sin rapport ”The Future of Consulting Through 2020” att prissättning och nya prismodeller står högt på agendan för många konsultbolag.

Men det är lättare sagt än gjort att påverka priset… Läs mer

Case: Från 0 till 70 leads i månaden med Marketing Automation

case marketing automation

Lönar sig marketing automation? Ska vi våga satsa på det? Hur snabbt kan det ge ROI? Det här är vanliga tveksamheter, speciellt på företag där man förlitar sig på personlig relationsförsäljning.

Yusuf Young är någon som både vågat och bevisat vilken effekt marketing automation kan få på försäljningen. Hans erfarenheter beskriver situationer som jag tror att många känner igen sig i.

Läs mer

Tomas Persson, vd på SQL Service, om Digital Bootcamp

Tomas Persson, vd på SQL Service, var pilotkund för föregångaren till workshopen Digital Bootcamp. Han lät göra en Digital Roadmap för SQL Service för några år sedan och har sedan dess fortsatt med de digitala arbetssätten. Roadmap har samma innehåll som Bootcamp fast sker individuellt per företag.

Här berättar Tomas vad han hade för nytta av innehållet i Bootcamp och vem han tycker workshopen lämpar sig extra bra för.
Läs mer

[CASE – Marketing Automation]: Så här ökade Centsoft sin försäljning med 25% på 6 månader

marketing automation case

Centsoft lät göra ett marketing automation-projekt och ökade sin försäljning med 25% på sex månader. I denna artikel beskriver vi hur.

Mer specifikt använde Centsoft en så kallad ”Marketing Funnel” som är en mer avancerad automatisk email-sekvens med målgruppsanpassat content. Syftet med en Marketing Funnel är flera:

Läs mer

Tre typer av deltagare i Digital Bootcamp

På torsdag 19 oktober kl 22.00 stänger vi för registreringar till denna omgång av Digital Bootcamp. Om du är nyfiken på Bootcamp för egen del så kan det kanske vara intressant att veta vilka som gått Digital Bootcamp tidigare?

Orsakerna till att delta i Bootcamp har varierat från deltagare till deltagare under de senaste årens workshops. Men vi kan se tre återkommande huvudsituationer: Läs mer

Vad krävs för att få resultat från inbound marketing?

kunskap för inbound marketing

Det skrivs massvis om inbound marketing och marketing automation. Idén att kunna attrahera leads och slippa jaga är attraktiv. Men det är lätt att trassla in sig i alla taktiker, metoder och system.

Om man läser om ”X saker som går fel vid införande av inbound marketing” så återkommer följande punkter gång på gång.

Läs mer

Så här får du kundinsikt på riktigt

Kundinsikt på djupet

Kundinsikt är viktigt av många skäl. För produkt och tjänsteutveckling, för försäljning, kommunikation och content. Det är till och med en förutsättning för att kunna växa, enligt tillväxtkonsulterna Ahrens.

Ett ”problem” med kundinsikt är att du i regel behöver gå djupare än du tror för att verkligen förstå kunderna/målgruppen. Det räcker inte med att veta att målgruppen är sparsamma IT-chefer på mellanstora bolag i södra Sverige.

Läs mer

Så här använder SQL Service digital marknadsföring för att sälja

Intervju med Tomas Person om digital marknadsföring

​​SQL Service ​förstod redan när de startade verksamheten för 8 år sedan ​att de behövde synas digitalt. De ​insåg ​att ​det inte skulle fungera för dem att ha en säljkår som gjorde uppsökande försäljningsarbete, ​eftersom de säljer avancerade expertjänster.

"​Det är ingen mening för oss att ringa upp potentiella kunder och fråga om de behöver hjälp med SQL Server", säger Tomas Persson, vd på SQL Service.

Läs mer

Webinarium: Den Nya Säljmodellen – från ”hope marketing” till ett systematiskt nykundsflöde

bygg ett systematiskt nykundsflöde

Hur ska ​ni sälja effektivt framöver? Hur påverkas ​ni av digitaliseringen? Många konsultbolag pratar med sina kunder om digitalisering. Men vad betyder det för dem själva?

Det finns en risk att vi glömmer bort fundamentala principer för försäljning, marknadsföring och affärsutveckling, i hetsen på "det nya".​

Läs mer

Nya tillfällen av Digital Bootcamp 4.0

nya tillfällen för Digital Bootcamp

Nu öppnar vi för anmälningar till höstens Digital Bootcamp. Ett tillfälle 14 september, ett annat 25 oktober. Du som följt oss på Certus Growth och/eller Patrik Nordkvist på Försäljningschefen har säkert redan en känsla för vad du kan få ut av nya Digital Bootcamp 4.0.

Vårt mål är att snabbspola dig och din organisation oavsett var ni står idag vad gäller modern kommunikation och försäljning.

I den här videon berättar David och Patrik om nya Digital Bootcamp och vad du kan få ut av denna halvdagsworkshop.

Läs mer

3 vanliga misstag vid organisering av marknad och sälj

organisation av marknad och sälj

Det finns tveklöst ett gap mellan marknad och sälj och det finns flera skäl till detta; historiska kulturskillnader, olika sätt att arbeta och det faktum att rollerna förändras över tid.

Vi har identifierat tre vanliga misstag företag gör när de organiserar marknad och sälj. Varje sådant misstag tenderar att cementera ett redan stort gap funktionerna emellan. Läs mer

14 prospekteringskanaler för konsult och IT-företag

många prospekteringskanaler

När vi kör workshops med kunder för att skapa deras unika moderna säljprocess brukar vi inleda med att ställa en fråga:

"Vilken är er största fundering när det gäller modern digitaliserad kommunikation och försäljning?"

Ofta handlar funderingen om vilka kanaler man ska använda för att få kontakt med nya relationer. Det är en relevant fråga. Att etablera en första kontakt är ju första steget i alla säljprocesser. Klassisk prospektering.

Ett vanligt sätt är förstås att boka möten. Ett annat sätt är nätverkande, seminarier eller mässor. Ett tredje sätt som blivit allt mer populärt är att nätverka på sociala medier såsom LinkedIn.

Men det finns många fler kanaler som även mindre ägarledda bolag bör utforska. Kanaler som de flesta kanske inte tänker på.

Läs mer

Organisera din marknadsföring och försäljning för bättre resultat

roller för sälj och markna

När vi kör workshops med kunder för att skapa deras unika moderna säljprocess så brukar vi inleda med att ställa en fråga. "Vilken är er största fundering när det gäller modern digitaliserad kommunikation och försäljning?"

Allt som oftast handlar funderingarna om kanaler, webb eller om system för CRM och marketing automation.

En fråga jag får alltför sällan men som deltagarna borde ställa är: "Hur ska vår säljprocess se ut?" En annan är: "Hur organiserar vi en modern sälj och marknadsavdelning?"

Läs mer

Får du den fakturering och lön du förtjänar?

Kunskapsentreprenör

Har du expertis inom ett område där du märker hur andra ibland verkar ha svårt för det som du tycker är självklart? Kanske inom ditt yrkesområde och i din yrkesroll. Eller inom ett helt annat område såsom ett intresse, en fritidssysselsättning eller något du bara gjort väldigt mycket och länge.

Om du är konsult eller expert förstår du nog precis vad jag menar. Det är det där området där det är helt ok att fullt ut bejaka din egen nördighet (tack till Robert Dybeck på Kvadrat för den formuleringen :).

Frågan är, oavsett hur mycket pengar du (och ditt företag) tjänar på din expertis eller kompetens idag, hur nära är du att realisera den maximala ekonomiska potentialen av denna kunskap?

Läs mer

Rapportering från Digital Bootcamp 4.0

The new basics

I onsdags (7 juni) genomförde vi det första tillfället av vår helt nya Digital Bootamp – version 4.0. I denna nytappning har vi och Patrik Nordkvist (www.forsaljningschefen.se) slagit ihop våra metoder och arbetssätt till ett gemensamt ramverk för vad vi kallar den Nya Säljmodellen.

Denna ”säljmodell” heter förvisso ”nya” säljmodellen. Men den är egentligen långt ifrån ny.

Läs mer

Undersökning avslöjar de 5 största säljhindren för kunskapsföretag

vanliga säljhinder

Vi har frågat våra följare om deras största personliga utmaningar i arbetet just nu. Här är resultatet från undersökningen. Kolla om du känner igen dig i deras svar.

Undersökningen riktade sig mot ägare, ledare, konsulter och experter på kunskapsföretag. Det vill säga kunskapsintensiva företag (som konsultbolag, IT, utbildningsföretag och andra expertbolag) som oftast säljer komplexa tjänster Business to Business.

Läs mer
1 2 3 8