5 content ”hacks” – så här får du fram mer content snabbare

content hacks

Content är en central komponent för alla som vill använda digitala arbetssätt i företagets kommunikation och försäljning. Problemet är att det tar mycket tid och kraft att ta fram content. ​

I den här bloggposten får du ​tips på smartare contentproduktion så att du kan ta fram ​bra content på ett enklare sätt.

More...

5 content hacks

Här är några hacks för att du ska kunna öka hastigheten och få fram enkelt men bra content snabbare.

1. Hitta populärt content

Istället för själv försöka komma på intressanta uppslag, hitta content inom ditt område som fått mycket uppmärksamhet och skriv något liknande. Då vet du vad som funkat förr och behöver inte skriva allt från scratch.

Använd till exempel verktyg som BuzzSumo.com.

Genom att söka på nyckelord som representerar ditt ämnesområde får du veta vilka poster som fått mest uppmärksamhet och delningar. Du kan då dra slutsatser både av rubriken och innehållet och vinkla ditt eget content åt samma håll.

2. Använd andras content

Hitta en bra artikel på engelska, översätt den med referens till ursprungsartikeln och addera din vinkel eller kommentar. Vad håller du med om, vad tycker du talar emot, vad är anpassningen till din bransch?

På sociala medier fungerar andras content extra bra eftersom det är enkelt att dela och lägga till en egen kommentar.

3. Skapa 22 bloggposter från 1

Genom att göra varianter på samma innehåll kan du skapa mycket från lite. Till exempel:

  1. Skriv en bloggpost om 10 framgångsfaktorer för att lyckas med X.
  2. Skriv sedan bloggposten ”ett tips för att lyckas med X” där du fokuserar på en av framgångsfaktorerna och gör så för varje framgångsfaktor i ursprungsartikeln.
  3. Gör sedan om den första bloggposten till 10 fallgropar. Det vill säga; framgångsfaktor - ”att planera i tid”, fallgrop - ”att köra på utan att planera”.
  4. Ta sedan dessa 10 punkter och skriv 10 mindre poster om varje; ”en vanlig fallgrop för X” osv.

Du har därmed 22 bloggposter. Gör så här med 5 huvudartiklar så har ni över 100 bloggposter. Det blir självklart tråkigt att BARA ha den här typen av bloggposter. Så du behöver skriva annat och mixa över tid. Men konceptet fungerar utmärkt för att få volym.

4. Skriv en ”vad är-artikel”

Ett enkelt format jämfört med bloggposter som ska ge läsaren en insikt är ”vad-är-artiklar”:

  1. Skriv ned 10 vanliga begrepp inom ditt område
  2. Skriv en artikel om varje med innehållet ”Vad är X”

Skriver du en sådan artikel bra är det stor chans att du bara via den rankar högt i Google. Här är ett exempel från vår partner Patrik Nordkvist som driver försäljningschefen.se. Testa och sök på Google på "Vad är försäljning". Högt upp i den organiska listan hittar du Patriks bloggpost

Patrik skriver vad-är-artiklar kring sina nyckelord och följer principer för att optimera bloggposterna för SEO. Det finns verktyg som hjälper till med optimeringen, till exempel Yoast, ett plugin till WordPress.

För vissa verksamhetsområden är inte nyckelord och SEO så viktigt. Det kanske inte är någon som söker på det ni gör. Det kanske är svårt att identifiera sökord. Oavsett vilket, så avfärda inte vad-är-artiklar. Det är fortfarande ett bra format för att komma på och ta fram content.

5. Utgå från rubriken

Rubriken är bland det viktigaste i en bloggpost eftersom det är främst den som påverkar hur många som klickar för att läsa. Om du inte är en kändis så är rubriken avgörande. Samma innehåll kan få helt olika respons beroende på rubriken.

Så hur kan du bli bättre på att sätta rubriker?

Det finns massvis med teorier och tips kring rubriksättning och det är ju faktiskt ett yrke. Men även du som inte är proffs kan komma långt genom att följa några principer och formler. Här är några exempel:

1.  Använd en rubrik som baseras på en formel:

"Sanningen bakom X som Y inte vill att du ska veta"
"Hur du får X och samtidigt vinner Y"
"Så här uppnår du X utan att offra Y"

Här är ett exempel på en artikel jag skrev på LinkedIn där jag använt första exemplet på ”formel” ovan. Sanningen om den nya marknadsföringen som de s k experterna inte vill att du ska veta.

2. Gör din rubrik; specifik, brådskande och unik och lyft fram nyttan för läsaren:

"Känner du igen de 7 tidiga tecknen på högt blodtryck"
"Varför vissa säljare gör 50% mer affärer"
"Så här gör du back-up på din hårddisk på 9 minuter"

3.  Använd kända varumärken och rid på deras rykte

Koppla något till Donald Trump, Steve Jobs, en känd person i din bransch eller ett känt varumärke…
Här är ett exempel från vår blogg; McKinsey redo för branschskifte


​De 3 delarna i en modern säljapparat

PDF den moderna säljapparaten

Content är en central del i "den moderna säljapparaten". Vilka de andra delarna är och hur de samverkar för att skapa förutsägbar försäljning, det kan du läsa i vår nerladdningsbara PDF-guide.

Klicka här för att ladda ner: De 3 delarna i en modern säljapparat.

Då kommer du också med i vårt nätverk och får mer information och liknande rapporter via epost framöver. Du kan givetvis avanmäla dig om du vill.​

Leave a Reply 0 comments