De tre digitala transaktions-modellerna

Certus ”Unedited” – Dag 1 – De tre digitala transaktionsmodellerna

(I denna bloggpost finns det säkert stavfel. Den är ”unedited” och en del av min utmaning att på 30 dagar själv producera och publicera en bloggpost per dag)

Det finns många begrepp och buzzwords kring det digitala. Men i slutändan har basics i företagande inte ändrats de senaste 10-tals åren. Det är fortfarande viktigt med en strategi som ger hållbara konkurrensfördelar, att förstå kunder och deras behov och att leverera unikt värde till kunder som de gärna betalar en del av värdet till dig för.

Marknadsföring och försäljning har förnyats men det finns även här mycket av ”basics” som fortfarande gäller.

I denna bloggpost och video går jag igenom en enkel modell för vad jag kallar de tre transaktionsmodellerna för hur digitala köp kan gå till.

För dig som vill utveckla digitala arbetssätt som ger försäljning och nya kunder är det viktigt att förstå på högsta nivån vilken eller vilka av dessa modeller du bör använda.

I senare bloggposter under min 30-dagarsutmaning kommer jag att dyka ner mer i detalj inom dessa transaktionsmodeller. Men här är en översikt.

Tre transaktionsmodeller

Det finns tre sätt för hur köp görs digitalt:

  1. Digtial Branding – Digitala kampanjer får uppmärksamhet och sprids viralt. Detta är varumärkesbyggande och påverkar köpbeslutet. Men det finns ingen ”direkt” koppling mellan kommunikation och köp.
  2. E-Commercemodellen – Digital annonsering leder besökare till din sajt. Där sker konvertering från besökare till köp/kund. Deta område kallas ofta konverteringsoptimering och används av e-handelsföretag, företag som säljer tjänster på hemsidan. Självklart kan köpprocessen inkludera en säljare som diskuterar med kunden före köp.
  3. Relationsmodellen – Detta är den modell som ofta refereras till inom områden som Inbound Marketing eller Marketing Automation. Denna modell passar bra när a) det är långa köpcykler (och kanske många påverkare av köpbeslut) och b) när kunderna inte direkt söker efter din tjänst (tänk t ex tjänsten ”expansionsstrategi till kinesiska marknaden”). Denna passar bra till kunskapsföretag och är en modell som i Sverige är outvecklad för mindre bolag och för kunskapsföretag.

Det är viktigt att välja rätt modell.

I videon går jag igenom modellen, kopplar vanliga begrepp som Content Marketing, Inbound Marketing, Marketing Automation och Konverteringsoptimering till modellen.

Jag drar också vanliga fallgropar som sammanfattningsvis är:

  • Fel modell för sin bransch – t ex när små företag utan marknadsbudget jobbar med digitala branding genom att ”bara” sprida content
  • När konsult eller expertföretag fokuserar på hemsida och SEO utan att kunderna söker på deras tjänster
  • När konsulter inom inbound marketing eller marketing automation föreslår en uppdelning av marknad och sälj, organisatoriskt och i processen, för mindre bolag eller konsultföretag där detta inte passar. Där det finns bättre metoder som passar bättre.

Kolla in videon och kommentera gärna med frågor eller synpunkter. Här i bloggen eller på vår facebook, linkedin eller twitter.

(Jag har inte tid att ”klippa” videon så den är verkligen ”unedited” i en tagning…;)

 

Har du frågor eller synpunkter som du inte vill förmedla publikt, t ex områden du vill att jag ska täcka framöver, maila mig direkt på david at certusgrowth.se så beaktar jag dina frågor eller synpunkter i kommande bloggposter.

Se även nästa bloggpost ”Dag 2” här. Där kommenterar jag en fråga jag fick om hur ofta man bör posta på sin blogg: https://www.certusgrowth.se/hur-ofta-ska-konsult-eller-kunskapsforetag-posta-pa-sin-blogg/

PS: Denna bloggpost är en del av mitt experiment Certus ”Unedited” – The 30 Day Content Challenge

Certus ”Unedited” – The 30-Day Content Challenge

PS2: Vill du följa mitt experiment ”behind the scenes” skriver jag om det här:

Certus ”Unedited” – 30-Day-Content-Challenge

DS

Lämna en kommentar 0 kommentarer