Digitala grundmodellen för konsult- och kunskapsföretag

Certus ”Unedited” – 30-Day Content Challenge – Dag 3

För att få till ett effektivt fungerande nykunds- och försäljningsflöde är det viktigt med 3+1 komponenter:

1. Rätt plattform och verktyg – Använd de enkla men rätta verktygen

2. Rätt organisation – Många går fel och saknar kompetenser för att köra sina digitala flöden

3. Rätt arbetssätt – Det är detaljerna för hur du ”gör” arbetet som avgör resultat, kostnad och effekt av din marknads- och säljprocess.

4. ROI – De tre delarna ovan ger förutsättningar för god ROI. Men samtidigt behöver du fokusera på affärsmål, målgrupp (i mer detalj än vanligt dvs på individnivå) och vilka tjänster du vill erbjuda dessa målgrupper.

(Det finns 4 möjliga mål för ett konsultbolag med digitala satsningar som involverar content och kommunikation: 1) Skaffa nya kunder, 2) Sälja mer till befintliga kunder, 3) Skaffa nya medarbetare, 4) stärka kulturen och behålla befintliga medarbetare. )

Vi har i en tidigare bloggpost gått igenom de tre transaktionsmodellerna online.

I denna video dyker vi ner och tittar mer i detalj på hur arbetet går till i modell #3 ”relationsmodellen”. Denna modell är ofta det som saknas i svenska konsultföretag. Vissa bolag har redan modell #2 dvs ”ecommercemodellen” och kan då med fördel komplettera med modell 3.

I videon svara jag också på frågan ”vilken är den hetaste digitala kanalen för konsult och kunskapsföretag?”. Vad tror du själv? Svaret är med stor sannolikhet inte vad du tror. Kolla själv :).

 

Läs även nästa post, Dag 4: Kraven på fin marknadsföring ett stort hinder.

 

Kraven på ”fin” marknadsföring ett stort hinder

 

Lämna en kommentar 0 kommentarer