Får du den fakturering och lön du förtjänar?

Har du expertis inom ett område där du märker hur andra ibland verkar ha svårt för det som du tycker är självklart? Kanske inom ditt yrkesområde och i din yrkesroll. Eller inom ett helt annat område såsom ett intresse, en fritidssysselsättning eller något du bara gjort väldigt mycket och länge.

Om du är konsult eller expert förstår du nog precis vad jag menar. Det är det där området där det är helt ok att fullt ut bejaka din egen nördighet (tack till Robert Dybeck på Kvadrat för den formuleringen :).

Frågan är, oavsett hur mycket pengar du (och ditt företag) tjänar på din expertis eller kompetens idag, hur nära är du att realisera den maximala ekonomiska potentialen av denna kunskap?

More...

Eller omvänt, känner du dig ibland frustrerad över att du får in långt mycket mindre intäkter eller lön än vad du borde? Att du även om du tjänar bra, faktiskt förtjänar ganska mycket mer utifrån alla timmar och den energi du lagt på att utveckla din erfarenhet, expertis och kompetens.

Få betalt för den du ÄR och vad du KAN

Känner du på dig att du skulle kunna ha en situation med mer frihet? Där du inte får betalt för vad du GÖR utan för den du ÄR och vad du KAN. Där du dikterar villkoren och jobbar på det sätt som passar dig och ändå har mycket nöjdare kunder än idag.

Där du faktiskt får mer tid över till annat än kunden och att sälja och leverera ”timmar”…

Vet du innerst inne att det du har att erbjuda världen är värt så mycket mer för de personer du servar att du borde ha en mycket större del av kakan jämfört med vad du får idag?

Då har jag en god nyhet för dig.

Du som följer mig vet att jag under de senaste 10 åren nördat in mig i metoder för digitaliserad kommunikation och försäljning för konsulter, experter och IT-företag.

Det som många inte vet är att syftet med att göra detta delvis har varit att prova ut en modell för att få mycket större hävstång på min kunskap, än vad jag någonsin fick under mina 10 år som konsult.

Syftet är att knäcka koden för hur du blir vad jag kallar en ”Kunskapsentreprenör”.

Och jag anser att jag är på god väg…

Det här är en kunskapsentreprenör

En Kunskapsentreprenör är en entreprenöriell person som bygger en systematisk lönsam verksamhet utifrån en unik styrka och expertis. Och som hittar sätt att maximera den ekonomiska hävstången på sin kunskap.

I korthet handlar det om att komma ur ”the rat-race” och jakten på beläggning och timarvode. Och istället bygga en verksamhet med större frihet där du helt enkelt ”jobbar” mindre, tjänar mer och har roligare.

Och då menar jag inte den gamla vanliga visan om ”paketerade tjänster”, ”åtaganden” eller ”värdebaserad prissättning”.

Jag menar en radikalt annan affärsmodell än den klassiska ”kronor-per-timme-modellen. En modell som är skalbar och inte begränsas av antal timmar på dygnet. Eller antalet experter och konsulter.

En modell som innebär att du kan tjäna pengar när du inte är hos kunden. Och faktiskt när du sover…(även om jag inte helt håller med om den beskrivningen då den antyder att du inte behöver jobba alls…vilket är en missuppfattning).

Nya affärsmodeller

Jag har under de senaste 10 åren lärt mig att det finns väldigt konkreta modeller och processer för att få en mycket större hävstång på din kunskap och expertis än du (förmodligen) får idag.

Det är inte en enkel resa. Ingen spikrak ”hiss” i karriären. Men sammanfattningsvis handlar det om att sätta följande fokus:

  • Utnyttja den fulla potentialen av din kunskap för att maximera den ekonomiska intäkten
  • Nå ut, sälja och leverera digitalt för maximal påverkan på din målgrupp och världen
  • Bygga en systematisk verksamhet kring dig själv för maximal frihet och ekonomi

Jag kommer att utveckla dessa fokusområden mer i kommande bloggposter.

Digital kommunikation är en möjliggörare

Du som följer mig och Certus Growth vet att vi skriver mycket om temaområde #2 ovan. Digitaliserad kommunikation och försäljning.

Det är ett effektivt sätt att skaffa kunder och försäljning. Men jag tycker att digital kommunikation och försäljning blir ännu mer intressant ur perspektivet kunskapsentreprenör. Moderna metoder för kommunikation och försäljning är nämligen viktiga möjliggörare för att du ska kunna få hävstång på din kunskap. Och kunna tjäna mer, jobba mindre och ha roligare :).

Min ambition är att skriva mer om alla dessa tre temaområden framöver. Vill du veta mer och inte redan följer mig på www.certusgrowth.se är det bara att ladda ner en av våra rapporter eller signa upp dig som medlem i vårt nätverk. Då får du löpande kommunikation via epost där vi verkar för att fler ska nå sina entreprenöriella målsättningar.

Lämna en kommentar 0 kommentarer