Hur ofta ska konsult- eller kunskapsföretag posta på sin blogg?

Certus “Unedited” – Dag 2 – ”Hur ofta ska jag posta på bloggen?”

Jag fick en fråga via mail igår efter lanseringen av min utmaning för mig själv, Certus ”Unedited” där jag satt som mål att posta en video eller text på bloggen varje dag i 30 dagar.

Jenny påpekade att det kommer vara svårt för hennes företag att ha en så hög frekvens av postande som en gång per dag. Hur ofta är det lämpligt att posta…?

Idag fick jag filma dagens video i skogen då jag var med min yngsta son på en vandring :).

Jag vill betona att en gång per dag är en mycket hög frekvens även för större företag och att detta inte är normen. Jag stresstestar våra arbetssätt genom att posta 10 gånger så ofta (eller egentligen 20 gånger eftersom jag hela tiden också postar en kommentar ”behind the scenes” för varje dag).

En vanlig frekvens är 1-4 gånger per månad

En vanlig frekvens för ett konsultföretag (räknat per kompetensområde eller tjänsteområde) kan vara 1-4 gånger per månad.

Nu finns det avvikelser åt båda håll.

Vissa bolag jag träffat som har en väldigt sofistikerad digital säljprocess postar mer sällan och då fokuserar man på väldigt spetsiga och kvalitativa bloggposter. Nyhetsbrevet går ut en gång per kvartal.

Andra bolag vi jobbar med skapar över 100 bloggposter, filmer och audioklipp i batcher som används för att ”ladda” maskinen med content för 3-6 månader framåt.

För de som håller på att komma igång, för grupper av experter eller konsulter inom ett kompetensområde eller för mindre företag är det vanligare med 1-2 gånger per månad.

Ett bra ”stretch goal”

Jag skulle säga att ett bra ”stretch goal” är att posta en gång per vecka. Detta är fullt möjligt men då måste du börja se på content och contentproduktion på ett helt annat sätt. Det vanliga är att content i kunskapsföretag produceras på ett sätt som tar mycket mer tid än det behöver.

Om du sätter ett sådant mål MÅSTE du börja fundera på vad värdefullt content är, och hur du kan bli mycket mer effektiv i skapandet av content.

Jag kommer att återkomma om detta när jag pratar om content och contentproduktion. Say tuned för det inlägget för det finns grymma ”content hacks” som bara insatta experter har koll på (vars kurser och betalda material jag råkar ha i ”biblioteket” :).

Har du frågor eller synpunkter som du inte vill förmedla publikt, t ex områden du vill att jag ska täcka framöver, maila mig direkt på david at certusgrowth.se så beaktar jag dina frågor eller synpunkter i kommande bloggposter.

Se nästa bloggpost från Dag 3 där jag går igenom den digitala grundmodellen för kunskapsföretag (konsult, IT, utbildning): https://www.certusgrowth.se/digitala-grundmodellen-for-konsult-och-kunskapsforetag/

Mitt experiment!

PS: Denna bloggpost är en del av mitt experiment Certus ”Unedited” – The 30 Day Content Challenge

www.certusgrowth.se/certus-unedited-the-30-day-content-challenge/

 

PS2: Här finns anteckningar från Behind the Scenes för denna utmaning. DS2

Certus ”Unedited” – 30-Day-Content-Challenge

 

 

Lämna en kommentar 0 kommentarer