Största hindret för att lyckas digitalt

Många företag vill etablera digitala arbetssätt och leadgenerering online. Termer som inbound-, online- och content-marketing hörs allt oftare. Men det är fortfarande relativt få som har fått till det i praktiken och verkligen lyckats bygga ett digitalt flöde som ger försäljning.

Det allra största hindret för att lyckas digitalt är i min erfarenhet att man inte kommer igång.

Det är en puckel att komma igång. Dels ska man utveckla något nytt. Dels ska man etablera nya arbetssätt för att köra de nya processerna. Dessutom inom ett område som för de flesta är helt nytt.

Det finns två huvudanledningar till varför man inte kommer igång. Hittills har det nämligen bara funnits två tillvägagångssätt för den som velat få till leadgenerering med digitala metoder.

  • Att köpa ett konsultprojekt
  • Att försöka lära sig allt själv

Problemet med ”storprojekt”

Många konsultprojekt går ut på att du ska göra så mycket som möjligt och etablera det ultimata system direkt. Då blir projektet krävande att både starta och köra. Utvecklingsdelen tar lång tid och i värsta fall dör projektet ut innan det ens har sjösatts.

På en konferens om Inbound Marketing B2B nyligen reflekterade en branschkollega över hur många storföretag det var som satsat på marketing automation (avancerade system för leadgenerering). Och att det inte var ett enda av dem som hade kommit igång.

En framgångsfaktor för att lyckas är, i min erfarenhet, att komma igång snabbt. Det är nämligen genom att göra som du lär dig.

Även om du siktar mot en avancerad målbild så menar jag att du måste ta de första stegen först. Annars blir digital leadgenerering bara teori.

Genom att starta med enkla system och enkla arbetssätt så kan du växa i kostymen successivt och lära dig det du behöver steg för steg.

Problemet med ”gör-det-själv”

En vanlig fallgrop bland mindre bolag är att man försöker lära sig allt själv. Resultatet brukar bli samma som ovan – det tar lång tid att komma igång.

Det tar tid att lära sig det man behöver (och att förstå vad man behöver lära sig). Det brukar vara svårt att fokusera och frustrerande att köra fast.

Det är visserligen den väg jag själv valde men så är jag också väldigt intresserad. Det tog flera år innan jag kom igång på riktigt och jag har lagt hundratals timmar på studier och att pröva ut vad som funkar.

Många bolagsägare och ledare jag träffar brinner för utvecklingsfrågor men känner sig splittrade eftersom deras arbetstid slukas av så många operativa måsten.

Jag tror att upplevelsen av tidsbrist ofta kommer sig av att man saknar en tydlig plan – en bild av exakt vad som behöver göras och inte. När man inte vet om det man gör är rätt så blir osäkerheten stor. Och då är det svårt att motivera den tid som krävs för att etablera något nytt.

Pragmatisk metod

Det är för att överbrygga dessa hinder som vi försöker ta fram tjänster som kan hjälpa den som vill införa digitala arbetsmetoder på ett pragmatiskt sätt.

Hittills har vi gjort kundnära skräddarsydda projekt där vi hjälp företag att komma igång. I regel får vi deras digitala nykundsflöden på plats på två månader och sedan springer vi med för att utveckla arbetssätten under ytterligare sex månader.

En framgångsfaktor är som sagt att utveckla och införa nya arbetsrutiner steg för steg. En annan viktig aspekt är att göra det i lämplig ordning för att minska friktion, göra lärandet enkelt och få varje trappsteg att bli så litet som möjligt.

Inom kort kommer vi att lansera en ny tjänst som följer samma metodik men riktar sig till mindre bolag med mindre budget. Det blir ett utbildning- och coaching-program i grupp. Det passar därför den som vill göra det mesta själv, men undvika fallgropar och snabbspola sitt lärande.

I vår rapport Framtidssäkra din försäljning kan du läsa mer om hur du kan etablera det vi kallar ”ett digitalt nykundsflöde” – där kunderna kommer till dig och du slipper jaga.

Klicka här för att ladda ner Framtidssäkra din försäljning – Vad konsulter måste veta om online

 

 

Lämna en kommentar 2 kommentarer