Varför det digitala verkar så svårt, i onödan

Många bolagsägare och ledare jag träffar upplever det digitala som en riktig snårskog. De har inte tid att sätta sig in i området, samtidigt som de känner att de ”kanske borde göra något” eller oroar sig över att ”halka efter”.

Andra har redan gjort en hel del online. Vanliga kommentarer bland dessa företagare är till exempel ” Vi gör massor men vet inte riktigt vilka insatser som bidrar till vår bottom line”, ”Vi började blogga men det var svårt att hålla igång så det dog ut”, eller ”Vi är väldigt aktiva på Linkedin och Twitter men vi är fortfarande osäkra på om det gör någon nytta”.

Det är lätt att lockas till att hoppa på diverse olika taktiker.

Experterna gör det svårare

Jag är själv frustrerad över att vissa experter kommunicerar med de ”oinvigda” på ett nästintill nedlåtande sätt. De använder sin kunskap om ”det nya” till att skapa osäkerhet hos oss som driver bolag. För att vi ska få dåligt samvete eller pressas till att köpa det där nya som vi bara ”måste ha”.

Min spaning är att experter ofta tävlar med varandra om att vara längst fram i utvecklingen. Och det är inte så konstigt – det är deras hemmaarena och levebröd. Effekten blir dock att de lämnar kunderna, vanliga företagare, långt bakom sig i förståelse.

Jag känner ibland att utvecklingen kring internet går snabbare i tanken än i faktisk tillämpning. Gapet mellan experter och den ”oinvigde” bara ökar.

Så, det är inte konstigt om du känner dig överväldigad! Du som bolagsägare eller ledare kan inte, och ska inte, vara expert på allt.

Börja med en gåcykel

Min egen upplevelse när jag sökte hjälp hos specialister och marknadsförare var att ingen lyckades förklara för mig hur det hänger ihop. Och framför allt inte hur det skulle ge mig fler kunder rent praktiskt. Som bolagsägare var jag inte så intresserad av coola nya taktiker eller system – jag ville ha effekt på min försäljning.

Jag tror att förklaringen är enkel – expertleverantörerna säljer något annat än det du behöver.

Låt mig göra en jämförelse. Säg att du vill lära dig något nytt. Som att cykla. Du hör från experter och några få som faktiskt cyklar att det är fantastiskt.

Så blir du uppvaktad av experter som vill sälja cykeldelar till dig. Och nu blir det svårt. Hur ska du veta vilka cykeldelar som är bra?

Här är svaret: Du behöver inte cykeldelar.

Du har ingen användning för en avancerad cykeldator om du inte kan cykla.

Först behöver du lära dig att cykla. Och så behöver du en första cykel. Men den kan vara ganska basic. En sådan där gåcykel för att lära sig hålla balansen.

“Är epost bättre än sociala medier”

Motsvarigheten inom online är att det finns massvis med expertleverantörer. Vi översvämmas av budskap om vad vi borde göra: sociala medier, content marketing, sökmotoroptimering, digtal annonsering, epostutskick och nyhetsbrev, bättre hemsida, videomarknadsföring osv. osv. Eller det som många sneglat mot på senare tid, Marketing Automation-system.

Det här är nischade taktiker – specialdelar. Och de flesta av tjänsterna är riggade för stora bolag som redan kan cykla.  Mindre bolag brukar inte ha råd eller tid att göra allt som alla rekommenderar.

Det du som ägare eller ledare i ett mindre bolag behöver, är ett antal pusselbitar och system som blir din första cykel. Sedan behöver du ett enkelt arbetssätt som passar för just ditt företag. Ett arbetssätt från ax till limpa. Som du kan börja köra för att få igång ditt digitala försäljningsflöde.

digitala taktiker

Det många missar är alltså att de gör diverse olika lösryckta aktiviteter från den digitala floran.

Jag får ofta frågor i stil med “Ska vi blogga?” “Är Linkedin bra?” och “Är epost bättre än sociala medier”. Det här är ungefär som att fråga sig ”Är det bättre med en pakethållare än med stänkskärmar”.

Jag ska försöka förklara vad jag menar.

Pusselbitarna i sig kan vara ganska värdelösa – däremot kan de få stor effekt tillsammans. Aktiviteterna har nämligen olika roller och fyller olika syften. Det som behövs är att få till ett flöde med ett antal steg.

Kostnadsfri rapport

Mitt mål är att göra området mer begripligt. Jag tror nämligen att andra bolagsägare och ledare, liksom jag själv, behöver helheten snarare än detaljerna. Inte minst för att kunna bedöma om det är värt att lära sig cykla eller inte.

Hur ett digitalt flöde ser ut och vilka pusselbitar som bör ingå – det kan du läsa om i vår rapport ”Framtidssäkra din försäljning – Vad företagsägare och ledare måste veta om online”.

Vi skrev den ursprungliga rapporten för två år sedan, riktat mot konsultbolag, och vi kan konstatera att principerna är lika relevanta idag. De fungerar också för företag i många branscher.

Därför har vi gjort en ny uppdaterad version av rapporten.

Klicka här för att ladda ner: Framtidssäkra försäljningen för ditt kunskapsföretag.

När du fyller i din epostadress hamnar du på vår emaillista och får fortsatta tips och råd om entreprenörskap, försäljning och digitala arbetssätt. Du kan givetvis avanmäla dig från utskick när du vill.

Lämna en kommentar 0 kommentarer