14 vanliga Content-Marketing-fällor

Certus “Unedited” – 30-Day Content Challenge – Dag 7

”Varför läser ingen vårt content…?”

Vi jobbar mycket med mindre och medelstora bolag. Företag som ibland inte har en marknadsavdelning, där personerna som arbetar inom sälj och marknad är mycket av multikompetenta 10-kampare.

Många av de som vill införa content marketing och nya sätt att stödja försäljningen digitalt gör aktiviteter inom content marketing, inbound marketing, marketing automation men ”får inte till det”.

Vi hör ibland kommentar som:

  • ”Varför är det ingen som läser vårt content?
  • ”Varför får andra likes och inte vi?”
  • ”Vi skriver massor och får ändå inga mätbara säljresultat!”

Orsakerna till dessas problem kan vara många. Oftast har bolagen inte fått till rätt organisation, kompetens och arbetssätt. Vilket är en lite större fråga.

Men om vi avgränsar oss till själva skapandet av content finns det några vanliga fällor vi ser. Framför allt hos kunskapsbaserade företag där experter är källan till företagets content.

Trots att content marketing blir allt vanligare känner många inte till de grundregler som finns för bra content. Därför är det många som bränner mycket tid på content utan att få resultat.

14 vanliga fällor

Här är 14 vanliga fällor som hindrar dig från att få konkreta resultat från era ansträngningar:

 

  1. The ”Outbound Content Trap”

Ni säger att ni gör inbound marketing (dvs försöker få intressenter att komma till er) men använder egentligen content bara som ett sätt att identifiera vilka ni omedelbart ska jaga…

  1. The ”Anything Goes Trap”

Ni uppmuntrar alla att blogga – om vad som helst…

  1. The ”Great Idea Trap”

”Detta är en otroligt viktig idé jag fick i duschen i morse!!!”. Men idén är bara intressant för dig själv…

  1. The ”ABC Concept Trap”

”Vi anser att alla säljare måste anamma den nya säljmetoden ABASCA”. Du hittar på nya modeller för sakens skull men det finns egentligen inget nytt eller unikt bakom.

  1. The ”HBR-Trap”

Ni tror att content måste platsa i Harvard Business Review, för att vara värt något.

  1. The ”Academic Trap”

Ni tror att ert expertområde förminskas om ni beskriver det på ett enkelt sätt.

  1. The ”Generic Trap”

Ni skriver ”allt för alla” och ert content blir därför inte tillräckligt intressant för er målgrupp.

  1. The ”Delivery Content” trap

Ert content är sådant ni använder i er leverans utan anpassning för marknadsföringssyfte. Innehållet blir för faktatungt och tråkigt för att väcka intresse.

  1. The ”100% Trap”

Ni har svårt att avgränsa er från att säga allt i en och samma content piece. Det blir för mycket och svårt att ta in.

  1. The ”Commercial Trap”

Ni använder content för att göra reklam i stil med ”köp vår X” eller ”kontakta oss gärna på följande email”. Ni ”säljer” för tidigt i kontakt med intressenten och verkar ”needy”.

  1. The ”Hunt You Down Trap”

Ni ringer upp personer direkt när de laddat ner en rapport…

  1. The ”Hidden Gem Trap”

Ni lägger ert content djupt på hemsidan där ingen hittar det. Ingen trafik, inga bloggposter, inga epost..

  1. The ”Hire a Consultant Trap”

Content som argumenterar för att lösningen är att ”anlita en kunnig expert!”

  1. The ”Publish It Once Trap”

Ni gör EN postning på linked in/blogg eller mail och sedan inget mer.

 

 

 

Lämna en kommentar 0 kommentarer