6x dyrare att skaffa en ny kund

I rapporten ”Framtidssäkra din försäljning” fokuserar vi på nykundsförsäljning och nämner inte så mycket om befintliga kunder. Därav denna bloggpost.

En vanlig uppskattning i säljsammanhang är att det kostar 6-7 gånger mer att värva en ny kund än att behålla en befintlig. Det lönar sig alltså ofta att ”gräva där man står”. Det här är inget nytt för konsultbolag som brukar anstränga sig för att ”bygga konton” hos befintliga kunder. Det ”nya” är möjligheten att använda onlineverktyg för att effektivisera arbetet.

Ett vanligt scenario är att kundkontakterna ligger utspridda hos konsulterna och att kommunikationen är allt från intensiv till minimal beroende på kontakt och ansvarig konsult. Genom att bygga en central kundlista kan du helt enkelt kommunicera oftare och med alla kunder samtidigt. Om du sedan skickar ”content” som är värdefullt för målgruppen så underhåller du effektivt relationen med alla kunder och håller ditt företag ”top of mind”. Vi rekommenderar system där kunderna frivilligt registrerar sina epostadresser, för att undvika spam.

Samma metoder för att generera nya leads, som vi beskriver i rapporten, kan alltså användas mot befintliga kunder. Det var precis vad en av våra kunder gjorde.

+33% på 6 månader

Ägaren till en naprapatklinik som vi arbetade med valde att börja med sina kunder och före detta kunder, istället för att försöka skapa nya leads. Den ökade kommunikationen, via epost, har gett återköp, merköp och referrals. Han har också fått värdefull kundfeedback. Han har nått sitt mål och lyckades öka sin beläggning med 33% på sex månader.

Tips

  • Använd digitala kanaler för att behålla och stärka relationen med befintliga kunder och kontakter.
  • Samla konsulternas kontakter i en central databas, med frivilligt registrerade adresser.
  • Gör några konkreta aktiviteter för att stärka kommunikationen från företaget till de enskilda konsulternas kontakter.

I vår senaste rapport tar vi upp frågan hur konsultbolag kan etablera och underhålla kontakten med nya relationer. Men samma tankar går att alltså använda även för befintliga kunder.

Klicka här för att läsa mer i rapporten: Framtidssäkra din försäljning.

Lämna en kommentar 0 kommentarer