Så här skriver du bättre bloggposter på kortare tid

För dig som vill använda digitala arbetssätt för ditt företags kommunikation och försäljning så är content en central komponent. Idag vill de flesta företag vi träffar skapa content i någon form (bloggposter, artiklar, rapporter, white papers etc).

Men det finns två stora problem:

1. Ett är att man kör fast i själva produktionen. Det tar tid och energi och många är vi som har svettats på torsdag kväll över den där bloggposten som ska vara klar på fredag.

2. Ett annat är att det content som tas fram inte får någon effekt. När ni väl publicerar något så får det inte så många likes och delningar. Och då känns det som att all den möda ni lagt ner var förgäves.

More...

Inte konstigt då att många tycker att det känns svårt och jobbigt…

I den här bloggposten får du några hacks för smartare contentproduktion så att du kan ta fram bättre content på ett enklare sätt.

Receptet är mer volym

För att kunna ta fram content som blir populärt behöver du skriva mycket, testa och lära dig vad som fungerar. Varje bloggpost kommer inte att bli en succé, men vissa kan bli det.

Och de som inte blir det behöver ändå inte vara bortkastade!

Content har nämligen fler syften än spridning på sociala medier. När du till exempel använder content mot de som följer dig på en maillista, så får du nytta av det content ni tar fram, även om det inte sprids viralt. Här kan du läsa mer om hur content kan användas i olika sammanhang.

De 3 delarna i en modern säljapparat

För konsult, IT och expertföretag

Contentproduktion i volym

Receptet för bättre bloggposter på kortare tid är alltså volym. Det finns många sätt att göra contentprocessen enklare, effektivare och mer rätt från början – och bygga vad vi kallar för en contentfabrik.

Vi kommer inte att gå in på alla delar och metoder i contentfabriken här. Men det finns saker du kan börja göra redan idag för att komma ett steg närmare en effektiv contentproduktion.

Se upp med contentfällorna

Många konsultbolag och andra expertföretag trillar i det vi kallar ”HBR-fällan” och ”white-paper-fällan”. Det vill säga de tror att deras content behöver vara ”thought leadership” á la Harvard Business Review eller väldigt avancerat (i form av exempelvis en stor utredning) för att kvalificera. Och därför får de fram väldigt liten volym.

Problemet, förutom att den typen av content är krävande att ta fram, är att innehållet är intressant snarare för kollegor och andra experter i branschen, än för kunderna. De flesta läsare uppskattar content som är presenterat på ett enklare sätt som är snabbare att ta till sig.

Och sådant content är också enklare att ta fram...

När vi själva tar fram content så kan det ta allt från 30 minuter för en bloggpost till 200 timmar för en rapport som syftar till att ge läsaren en aha-upplevelse.

Poängen är att

  • Du kan ta fram enkelt content som ändå ger värde för kunden.
  • Du kan blanda krävande content med enklare för att få mer volym.

5 content hacks

Här är några hacks för att du ska kunna öka hastigheten och få fram enkelt men bra content snabbare.

1. Hitta populärt content

Istället för själv försöka komma på intressanta uppslag, hitta content inom ditt område som fått mycket uppmärksamhet och skriv något liknande. Då vet du vad som funkat förr och behöver inte skriva allt från scratch.

Använd till exempel verktyg som BuzzSumo.com.

Genom att söka på nyckelord som representerar ditt ämnesområde får du veta vilka poster som fått mest uppmärksamhet och delningar. Du kan då dra slutsatser både av rubriken och innehållet och vinkla ditt eget content åt samma håll.

2. Använd andras content

Hitta en bra artikel på engelska, översätt den med referens till ursprungsartikeln och addera din vinkel eller kommentar. Vad håller du med om, vad tycker du talar emot, vad är anpassningen till din bransch?

På sociala medier fungerar andras content extra bra eftersom det är enkelt att dela och lägga till en egen kommentar.

3. Skapa 22 bloggposter från 1

Genom att göra varianter på samma innehåll kan du skapa mycket från lite. Till exempel:

  1. Skriv en bloggpost om 10 framgångsfaktorer för att lyckas med X.
  2. Skriv sedan bloggposten ”ett tips för att lyckas med X” där du fokuserar på en av framgångsfaktorerna och gör så för varje framgångsfaktor i ursprungsartikeln.
  3. Gör sedan om den första bloggposten till 10 fallgropar. Det vill säga; framgångsfaktor - ”att planera i tid”, fallgrop - ”att köra på utan att planera”.
  4. Ta sedan dessa 10 punkter och skriv 10 mindre poster om varje; ”en vanlig fallgrop för X” osv.

Du har därmed 22 bloggposter. Gör så här med 5 huvudartiklar så har ni över 100 bloggposter. Det blir självklart tråkigt att BARA ha den här typen av bloggposter. Så du behöver skriva annat och mixa över tid. Men konceptet fungerar utmärkt för att få volym.

4. Skriv en ”vad är-artikel”

Ett enkelt format jämfört med bloggposter som ska ge läsaren en insikt är ”vad-är-artiklar”:

  1. Skriv ned 10 vanliga begrepp inom ditt område
  2. Skriv en artikel om varje med innehållet ”Vad är X”

Skriver du en sådan artikel bra är det stor chans att du bara via den rankar högt i Google. Här är ett exempel från vår partner Patrik Nordkvist som driver försäljningschefen.se. Testa och sök på Google på "Vad är försäljning". Högt upp i den organiska listan hittar du Patriks bloggpost

Patrik skriver vad-är-artiklar kring sina nyckelord och följer principer för att optimera bloggposterna för SEO (search engine optimization); nyckelord, metabeskrivning, nyckelord i texten osv.

Det finns verktyg som hjälper till och talar om vad som behöver optimeras. Ett exempel är Yoast, ett plugin till WordPress.

För vissa verksamhetsområden är inte nyckelord och SEO så viktigt. Det kanske inte är någon som söker på det ni gör. Det kanske är svårt att identifiera sökord. Oavsett vilket, så avfärda inte vad-är-artiklar. Det är fortfarande ett bra format för att komma på och ta fram content.

5. Utgå från rubriken

Rubriken är bland det viktigaste i en bloggpost eftersom det är främst den som påverkar hur många som klickar för att läsa. Om du inte är en kändis så är rubriken avgörande. Samma innehåll kan få helt olika respons beroende på rubriken.

Så hur kan du bli bättre på att sätta rubriker?

Det finns massvis med teorier och tips kring rubriksättning och det är ju faktiskt ett yrke. Men även du som inte är proffs kan komma långt genom att följa några principer och formler. Här är några exempel:

1.  Använd en rubrik som baseras på en formel:​

"Sanningen bakom X som Y inte vill att du ska veta"
"Hur du får X och samtidigt vinner Y"
"Så här uppnår du X utan att offra Y"

Här är ett exempel på en artikel jag skrev på LinkedIn där jag använt första exemplet på ”formel” ovan. Sanningen om den nya marknadsföringen som de s k experterna inte vill att du ska veta.

2. Gör din rubrik; specifik, brådskande och unik och lyft fram nyttan för läsaren:

"Känner du igen de 7 tidiga tecknen på högt blodtryck"
"Varför vissa säljare gör 50% mer affärer"
"Så här gör du back-up på din hårddisk på 9 minuter"

3.  Använd kända varumärken och rid på deras rykte

Koppla något till Donald Trump, Steve Jobs, en känd person i din bransch eller ett känt varumärke…
Här är ett exempel från vår blogg; McKinsey redo för branschskifte

Använd content marketing för att driva försäljning

De flesta ser contentproduktion som något svårt och jobbigt. Och det finns en mängd missuppfattningar och jobbiga sätt att göra det på.

Men det omvända kan också bli sant. Många experter gillar att lära ut och dela med sig av det de kan. Att bidra till content kan därför bli en tillfredsställande och till och med rolig uppgift.

Sammanfattningsvis så finns det massvis med sätt att få till en fungerande process för contentproduktionen.

Skriver du content själv så kan du göra mycket med små medel för att få bättre effekt, på kortare tid. Och du har möjligheten att skapa en mer effektiv säljapparat i ert bolag. Där du blir en respekterad auktoritet på ditt område. Där kunderna kommer till dig och du slipper jaga.

De 3 delarna i en modern säljapparat

PDF den moderna säljapparaten

Contentmaskinen är en av 3 delar i den moderna säljapparaten.

Vilka de andra delarna är och hur de samverkar för att skapa förutsägbar försäljning, det kan du läsa i vår nerladdningsbara PDF-guide.

Klicka här för att ladda ner: De 3 delarna i en modern säljapparat.

Då kommer du också med i vårt nätverk och får mer information och liknande rapporter via epost framöver. Du kan givetvis avanmäla dig om du vill.​

Lämna en kommentar 0 kommentarer