Att utveckla ett konsultbolag

Lean Startup är ett hett område just nu och i en artikel om Coca Cola nyligen framgick att dryckesjätten använder Lean Startup-principerna för att främja intern innovation. Lean Startup används annars framför allt i utveckling av mjukvara. Men det finns helt klart en nytta även för tjänsteföretag. Fördelen är att tjänster är mycket enklare att utveckla och ändra jämfört med mjukvara och fysiska produkter. LÄS MER

1

”Sluta sälja!”

Den senaste månaden har jag skrivit en hel del om försäljning och leadgenerering för konsultbolag. Och om varför så kallad ”content marketing” lämpar sig så väl för just konsultbolag som bygger sin verksamhet på kunskap och expertis.

Därför var det väldigt intressant att läsa en artikel jag hittade igår på LinkedIn. Den är skriven av konsulten/författaren/opinionsbildaren Tim Williams och jag tycker att hans analys och rekommendationer är mitt i prick. Här är en sammanfattning av artikeln. Williams skriver: LÄS MER

6x dyrare att skaffa en ny kund

I rapporten ”Framtidssäkra din försäljning” fokuserar vi på nykundsförsäljning och nämner inte så mycket om befintliga kunder. Därav denna bloggpost.

En vanlig uppskattning i säljsammanhang är att det kostar 6-7 gånger mer att värva en ny kund än att behålla en befintlig. Det lönar sig alltså ofta att ”gräva där man står”. Det här är inget nytt för konsultbolag som brukar anstränga sig för att ”bygga konton” hos befintliga kunder. Det ”nya” är möjligheten att använda onlineverktyg för att effektivisera arbetet. LÄS MER

Det är som ”dating”

I vår rapport ”Framtidssäkra din försäljning” skriver vi om den nya attraherande marknadsföringen och varför den kan vara intressant för konsultbolag. Det handlar om att du lockar potentiella köpare till dig snarare än jagar efter prospekts.

Kanske upplever du, såsom många andra konsulter, att det blir allt svårare att få tag på folk och underhålla dina relationer. Kanske har du ont i magen när du måste kallringa. Det känns pushigt. LÄS MER

Vad konsulter missar online – ny rapport

De flesta konsultbolag jag träffat har inte online på agendan. Jag är förvånad för i andra branschen pratar man intensivt om digitala möjligheter.

Jag tror att det är konsultbranschens syn på försäljning som gör att online känns irrelevant för oss. Konsulterna måste ändå sälja på relation… Många känner också osäkerhet kring den faktiska affärsnyttan, med till exempel sociala medier. LÄS MER

McKinsey redo för branschskifte

Utmaningar med försäljning, ökad konkurrens, problem med lönsamhet och ”trögare” att få till affärer. Många konsulter och bolagsägare jag träffat säger samma sak. De undrar om det beror på konjunktur och när det ska ”lossna”. Står vi konsulter inför förändringar som är svåra att upptäcka ”inifrån”? Står vi till och med inför strukturella förändringar som innebär en våg av disruptiv innovation? Där nya spelare med andra affärsmodeller kan leverera bättre värde, billigare och snabbare? LÄS MER

Gratis minikurser för konsultbolag

Under hösten har vi i dialog med bolagsledare kunnat identifiera vanliga utmaningar bland mindre konsultbolag. Flera av utmaningarna har vi skrivit om i rapporter, här på bloggen och till maillistan.

Samtidigt har vi funderat över hur vi ska gå vidare och erbjuda relevanta tjänster. Det första vi har landat i är workshops, eller minikurser. Vi gör en blandning av teori, gruppdialog och praktik, där deltagarna får en del av jobbet gjort under själva träffen. LÄS MER

3 marketing automation case

Tid kostar

Rapporten ”Det största hindret” har genererat en del synpunkter. Idag vill jag lyfta fram en kommentar som jag tror att många känner igen sig i: ”Vi har gjort insatser för att utveckla vissa områden men vi tappar ofta bollen efter ett tag. Vi twittrade och bloggade t ex under en period men sen dog det ut.”  LÄS MER

Tyck till: vad ska Certus utveckla?

Hur kan bolagsägare bäst utveckla tjänster som kunderna verkligen efterfrågar? Du som jobbar med IT och agil utveckling känner kanske till metoderna för Lean Startup. De är framtagna för mjukvaruutveckling men har ett tänk som även kan tillämpas för utveckling av konsulttjänster.

I korthet handlar det om att utveckla endast det som potentiella kunder vill ha. Det låter självklart men faktum är att LÄS MER

Hur gör man i praktiken?

Tack för responsen på vår senaste rapport ”Det största hindret”. Det verkar som om många håller med om både hindret och lösningen. De synpunkter och frågor vi fått handlar framför allt om hur man ”får till det” i praktiken. Och ofta kopplat till områdena marknadsföring, försäljning och rekrytering.

LÄS MER

1

Ladda ner PDF om rekrytering

För få kandidater. Det är det stora dilemmat när konsultbolag rekryterar konsulter. Och utan kandidater, hur ska du då kunna välja rätt person?

Genom att se på rekrytering som ett marknadsföringsproblem kan du förbättra din rekrytering radikalt.

I den här rapporten delar jag med mig av hemligheter från mina år som headhunter i konsultsektorn. ”Quick wins” som kan lyfta din konsultrekrytering med liten insats. Klicka här