NYHET: Contentabonnemang – för dig som vill använda content men slippa skapa det

Content är en utmaning. Det ser vi gång på gång när vi jobbar med olika kunder. Dels kan det vara svårt att ta fram content som attraherar. Dels upplever många att själva produktionsprocessen är tidskrävande.

Och framför allt - marketing content som ger nya kunder och försäljning skiljer sig markant från det ”leveransinriktade” content som många ändå får till på ett hyfsat görbart sätt.

LÄS MER

Social Selling är inte LinkedIn

Social Selling har blivit ett populärt begrepp på senare tid. Många letar efter sätt att effektivisera sitt säljarbete och sin kommunikation, och social försäljning är ett sätt att göra just det.

Däremot blandas ofta (som i många andra sammanhang) metoden ihop med de verktyg som stödjer metoden.

Social Selling är inte, som många tror, relationsbyggande aktiviteter på LinkedIn. Även om LinkedIn är ett viktigt verktyg för många som använder sig av Social Selling, så är det inte det enda verktyget.

LÄS MER

Certus växlar upp med två nya operativa partners

Nu skalar vi upp Certus Growth genom att ta in Magnus Burvall och Patrik Nordkvist som operativa Partners. Detta för att kraftsamla och kunna serva även de större kunder som knackar på vår dörr.

Det här är ett samarbete som känns fantastiskt kul och spännande. Magnus och Patrik är otroligt duktiga inom tillväxt, affärsutveckling och försäljning. Med deras kompetens har vi erfarenheter som spänner över hela intäktssidan.

Vi kan ta ett helhetsgrepp för företag som vill modernisera sin försäljning och vi kommer att erbjuda tjänster inom olika områden i form av abonnemang, t ex “inbound manager for hire” och contentproduktionspaket.

LÄS MER

Marketing Basics med Christopher Toll del 2

Jag har intervjuat Christopher Toll, en tungviktare inom marknadsföring, om vad som är viktigt för att konsult och andra expertföretag ska lyckas med sin marknadsföring och försäljning.

Om du missade första delen av podcasten, klicka här och lyssa på den först.

I andra delen pratar vi om hygiennivån för marknadsföring för kunskapsföretag och Christopher ger sina bästa marknadsföringstips för företag med en begränsad budget.

LÄS MER

Marketing Basics med Christopher Toll

Det är lätt att känna ”information overload” när det gäller ”den nya marknadsföringen”, digitalisering och taktiker för att synas och sälja.

Men är det inte fortfarande de fundamentala principerna för försäljning och marknadsföring som gäller?

Principer som ofta glöms bort i hetsen kring allt som är nytt…

Christopher Toll har lång erfarenhet av marknadsföring och försäljning och var den ideala personen att diskutera dessa frågor med. Jag har intervjuat honom om marknadsföring för konsultbolag och andra expertföretag. LÄS MER

[Podcast] Case Cinode: ”Content marketing lönar sig”

Cinode är ett företag som med relativt små medel lyckats fantastiskt bra med sin content marketing. Med enkla verktyg, men stort engagemang, har de gjort sig synliga mot sin målgrupp och etablerat sig som ”de som förstår konsultmarknaden”.

Cinode tillhandahåller ett systemverktyg för konsultföretag som förenklar kompetenshanteringen för säljare, konsultchefer och konsulter.

De har lyckats bygga en följarlista på över 3 000 intressenter i sin målgrupp och kommunicerar med dessa varje vecka genom nyhetsbrevet Veckans konsultnyheter.

För en tid sedan intervjuade jag Mattias Loxi, marknadsansvarig på Cinode. Mattias berättar hur de organiserat sin marknadsföring och försäljning, vilka kanaler och verktyg de använder och vilka resultat de fått.

LÄS MER

Tidsbrist – extra stort problem för konsultbolag

Har du någonsin känt dig frustrerad över att ni står och stampar på samma ställe, överväldigad av allt du måste få gjort eller bara känt dig allmänt trött?

Då är du inte ensam. I princip alla konsultbolagsägare jag träffar uttrycker brist på tid och fokus.

Extra uttalat är dilemmat i mindre konsultföretag. Det är mycket som ska göras och få som delar på bördan. Kanske ser ditt organisationsschema ut så här:

LÄS MER

[BOKTIPS] ”Work The System” – Frihet genom ett systematiskt företag

En ökad grad av systematik i ditt bolag kan onekeligen ge en rad fördelar: ökad effektivitet, frigörande av tid, bättre service, nöjdare medarbetare, enklare att ta in ny personal och så vidare.

Men det är inte helt enkelt att få till i praktiken. Inte minst som processer är ALLT, allt som människor och system gör i din organisation. Det kan kännas minst sagt övermäktigt.

Jag vill tipsa om en riktig mästare på området, Sam Carpenter.

LÄS MER

Processer i små bolag

Därför bör du systematisera mera

Den gemensamma nämnaren bland de som lyckas bäst med företagsbyggande, alla kategorier, är: att de har systematiserat sitt företag. De har definierat och jobbar kontinuerligt med att utveckla företagets processer.

Även om många konsulter skriver under på betydelsen av processer, så är det få som får till det i praktiken.

Hindren utgörs ofta av att man inte jobbar iterativt, inte har tillsatt ansvar för respektive arbetsrutin och att man inte arbetar med processerna på tillräckligt hög detaljnivå – de blir pappersprodukter snarare än att de gör någon skillnad i praktiken.

Och så har vi problemet med att tiden inte räcker till… LÄS MER

Hur påverkar digitaliseringen dig

System löser ”inga” problem

Har du någonsin köpt ett system i förhoppningen att det skulle bli en efterlängtad avlastare eller intäktsbringare? Bränt tid och pengar och efter en period begravt hela projektet?

CRM-system är ett klassiskt exempel. Efter en stor investering så brukar det ta ett halvår eller mer att skruva in. De inblandade tappar intresset för vad som initialt kändes som en lovande lösning. Och i värsta fall kommer säljarna aldrig igång.

En forskningsrapport jag läste visade att 50% av alla CRM-införanden i Europa har negativ eller noll return-on-investment…

LÄS MER

”Perfect is a lousy standard”

Jag tror att vi alla lite till mans ”lider” av perfektionism. Det är en positiv egenskap att vilja göra saker och ting bra. Men det kan också vara en tidstjuv och ett hinder, något som blir extra märkbart i mindre bolag.

Något som slår mig nu när vi jobbar mycket med digital marknadsföring både själva på Certus Growth och med kunder, är hur ofta denna aspekt gör sig påmind. LÄS MER

Topp 3 sätt för konsultbolag att skaffa leads

Att få till ett jämnt inflöde av varma leads är något som står högt på agendan i många företag.

Kalla samtal har klassiskt sett varit ett av de vanligaste sätten. Men, på Henry deVries lista över de mest effektiva sätten att generera leads, så kommer kallsamtal först på en 14:e plats.

Här är de tre bästa sätten för just konsultbolag att skaffa leads, enligt en artikel av deVries på marketingwithabook.com: LÄS MER

[VIDEO] – 4 alternativ till Marketing Automation

Certus “Unedited” – 30-Day Content Challenge – Dag 14

Fem sätt att organisera din  marknads- och säljprocess för att få nya kunder och systematisk försäljning – alternativen till Marketing Automation, Content Marketing och Inbound Marketing

Många konsultbolag och andra företag som säljer B2B planerar eller arbetar med att införa Inbound Marketing, Marketing Automation och Content Marketing.

Jag träffade på Marketing Automation redan 2007. Då var det Salesforce och Eloqua som körde en ”roadshow” i Sverige och jag köpte idéerna helt! Jag var rätt så frälst och köpte Salesforce till vårt bolag med 8 medarbetare. Efter ett års implementering (där det svåraste var att få till enkla pragmatiska arbetssätt och att underhålla data i systemet) föll projektet på tekniska hinder. Leverantören som driftade vår hemsida godkände inte externa script från salesforce… Vi lyckades aldrig ens komma igång med digital lead-generering.

LÄS MER