20 typer av digitala verktyg att ha koll på

Certus “Unedited” – 30-Day Content Challenge – Dag 13

20 viktiga verktyg för konsulter som vill använda digitala arbetssätt för att synas mer, få fler kontakter och bygga ryktet som expert.

Ett problem vi stöter på hos företag inom konsult- eller IT-sektorn är den ”ensidiga” synen på system och det faktum att många företag inte har koll på de typer av system som behövs för att köra digitala processer. Och att det finns många alternativa sätt att sätta ihop de verktyg som behövs. Där du ofta inte behöver så många eller avancerade system i början.

LÄS MER

Den nya säljmodellen

[VIDEO] Hur organisera marknads- och säljprocessen? Del 2: Roller

Certus “Unedited” – 30-Day Content Challenge – Dag 12

Hur organiserar jag min marknads- och säljprocess för att få nya kunder och systematisk försäljning?

I del 2 av serien hur du kan organisera marknad och sälj går vi in på den viktiga frågan om roller i en integrerad marknads- och säljprocess.

 

 

förstå din kund

[VIDEO] Hur organisera en digital marknads- och säljprocess?

Certus “Unedited” – 30-Day Content Challenge – Dag 11

Hur organiserar jag min marknads- och säljprocess för att få nya kunder och systematisk försäljning?

Här är en fortsättning på hur du kan organisera marknad och sälj för att skapa ett digitalt nykunds- och försäljningsflöde för konsultbolag, IT-företag eller andra kunskapsföretag.

Detta är del 1 av 4 kommande videos.

nya kunder

5 sätt att organisera marknads- och säljprocessen


Certus “Unedited” – 30-Day Content Challenge – Dag 10

 

Hur organiserar jag min marknads- och säljprocess för att få nya kunder och systematisk försäljning?

Hur förhåller jag mig till digitalisering och till nya koncept och begrepp som Marketing Automation, Inbound Marketing, Content Marketing, Account Based Marketing?

Hur gör jag praktiskt för att organisera kompetenser inom marknad och sälj så att de arbetar effektivt tillsammans?

Detta är frågor som jag uppfattar dyker upp hos de flesta företag just nu. Stora som små och i alla branscher.

LÄS MER

Att skriva en bloggpost snabbt

Certus “Unedited” – 30-Day Content Challenge – Dag 9

Idag är 9:e dagen av mitt experiment – Certus Unedited – där jag skriver en bloggpost eller video varje dag i 30 dagar.

Dagens bloggpost har som mål att vara så ”snabb” som möjligt. Det kan ta tid att skriva bloggposter eller göra film. Speciellt om du är ovan. Den goda nyheten är att det finns mängder med ”content hacks” för hur du får upp hastigheten. Allt ifrån att återanvända content, publicera gamla poster igen, ta andras bloggposter och översätta, kommentera eller sammanställa. Till att effektivisera produktionen och skapa bloggposter och content ”batchvis”.

LÄS MER

contentproduktion

7 typer av content för kunskapsföretag

Certus “Unedited” – 30-Day Content Challenge – Dag 8

Många frågar sig ”hur skriver jag bra content”?. Sådant som märks, delas, gillas, gör avtryck och stärker bilden av dig som expert inom ditt kunskapsområde.

Eller sådant där content som sprids viralt???

Det finns en generell bild av att bra content ”sprids mycket”.

Men riktigt så enkelt är det inte. Det är inte säkert att stor spridning är definitionen av ”bra”. Värderingen av vad som är bra beror nämligen på syftet med olika typer av content och vilken roll detta content spelar i kundens process för att lära känna dig och dina tjänster eller produkter.

LÄS MER

14 vanliga Content-Marketing-fällor

Certus “Unedited” – 30-Day Content Challenge – Dag 7

”Varför läser ingen vårt content…?”

Vi jobbar mycket med mindre och medelstora bolag. Företag som ibland inte har en marknadsavdelning, där personerna som arbetar inom sälj och marknad är mycket av multikompetenta 10-kampare.

Många av de som vill införa content marketing och nya sätt att stödja försäljningen digitalt gör aktiviteter inom content marketing, inbound marketing, marketing automation men ”får inte till det”.

Vi hör ibland kommentar som:

  • ”Varför är det ingen som läser vårt content?
  • ”Varför får andra likes och inte vi?”
  • ”Vi skriver massor och får ändå inga mätbara säljresultat!”

LÄS MER

Konsultbolagens ”missing link” som hindrar digital försäljning

Certus “Unedited” – 30-Day Content Challenge – Dag 6

Det finns en viktig faktor som hindrar konsult- och expertföretag att få digital marknadsföring och försäljning att ge mätbar effekt och försäljning. En faktor som många inte tänker på eller är medvetna om.

Om vi jämför igångstart av digitala processer för marknadsföring och försäljning med en restaurang, så motsvaras köksutrustningen av hemsidan, verktyg och plattformar (t ex epostsystem).

Maten som måste lagas varje dag motsvaras av ”content”.

Och kockarna i köket motsvarar de som ska göra jobbet… LÄS MER

Snabb översikt över ”content” för konsulter och experter

Certus “Unedited” – 30-Day Content Challenge – Dag 5

Om du söker på ”Climate change” på google får du 137 miljoner träffar. Det finns alltså 137 miljoner sidor om klimatförändring. Potentiellt en av de största och viktigaste frågorna för mänskligheten.

Söker du på ”what is content marketing” får du 231 miljoner träffar.

Och söker du på ”what is social selling” får du 339 miljoner träffar.

Med andra ord är det många som funderar på hur de ska förhålla sig till det nästan uttjatade begreppet ”content”. Och det verkar viktigare än klimatförändring 🙂

LÄS MER

Kraven på ”fin” marknadsföring ett stort hinder

Certus “Unedited” – 30-Day Content Challenge – Dag 4

Jag har noterat att ett stort hinder för många konsult eller IT-företag, stora som små, är bilden av att deras marknadsföring ska vara ”fin”. Vad jag menar är att det finns en slags gängse standard som drivs på av reklambyråer och de stora företagen av hur marknadsföring och kommunikation ska se ut. Hemsidan ska ”se ut” på ett visst sätt. Videos ska vara av en viss ”professionell standard”. Rapporter ska se ut som fina broschyrer.

Detta driver upp budgeten, gör att frekvensen av kommunikation blir lägre än vad den behöver vara och skapar ett hinder för att ”testa” budskap och kommunikation för att få feedback från kunder och sin marknad.

Detta hindrar enligt min mening utvecklingen av digitala arbetssätt för konsultföretag.

LÄS MER

Digitala grundmodellen för konsult- och kunskapsföretag

Certus ”Unedited” – 30-Day Content Challenge – Dag 3

För att få till ett effektivt fungerande nykunds- och försäljningsflöde är det viktigt med 3+1 komponenter:

1. Rätt plattform och verktyg – Använd de enkla men rätta verktygen

2. Rätt organisation – Många går fel och saknar kompetenser för att köra sina digitala flöden

3. Rätt arbetssätt – Det är detaljerna för hur du ”gör” arbetet som avgör resultat, kostnad och effekt av din marknads- och säljprocess.

4. ROI – De tre delarna ovan ger förutsättningar för god ROI. Men samtidigt behöver du fokusera på affärsmål, målgrupp (i mer detalj än vanligt dvs på individnivå) och vilka tjänster du vill erbjuda dessa målgrupper.

LÄS MER

Hur ofta ska konsult- eller kunskapsföretag posta på sin blogg?

Certus “Unedited” – Dag 2 – ”Hur ofta ska jag posta på bloggen?”

Jag fick en fråga via mail igår efter lanseringen av min utmaning för mig själv, Certus ”Unedited” där jag satt som mål att posta en video eller text på bloggen varje dag i 30 dagar.

Jenny påpekade att det kommer vara svårt för hennes företag att ha en så hög frekvens av postande som en gång per dag. Hur ofta är det lämpligt att posta…?

LÄS MER

De tre digitala transaktions-modellerna

Certus ”Unedited” – Dag 1 – De tre digitala transaktionsmodellerna

(I denna bloggpost finns det säkert stavfel. Den är ”unedited” och en del av min utmaning att på 30 dagar själv producera och publicera en bloggpost per dag)

Det finns många begrepp och buzzwords kring det digitala. Men i slutändan har basics i företagande inte ändrats de senaste 10-tals åren. Det är fortfarande viktigt med en strategi som ger hållbara konkurrensfördelar, att förstå kunder och deras behov och att leverera unikt värde till kunder som de gärna betalar en del av värdet till dig för.

LÄS MER

1

Certus ”Unedited” – The 30-Day Content Challenge

Hur GÖR jag digital marknadsföring, försäljning och affärsutveckling som ger kunder och försäljning?

Hur GÖR man digital marknadsföring, försäljning och affärsutveckling i praktiken…? Speciellt om man är entreprenör, expert, konsult, nybörjare eller erfaren inom sälj och marknad som vill lägga till moderna taktiker och arbetssätt…?

På ett sätt som är görbart, effektivt och som ger nya kunder och försäljning? Inte bara en massa ”likes”…

Den fråga har jag själv klurat på de senaste 8 åren.

LÄS MER

4 sätt att komma igång digitalt

4 sätt att komma igång digitalt

Många känner att de borde komma igång med digitala arbetssätt för marknadsföring och försäljning. Men vet inte hur och upplever en tröghet i att börja.

Det viktigaste brukar vara att ta de första stegen. En klok person har sagt att det största felet i företagande är ”error of omission”. Det vill säga inte att du gör något fel utan att du INTE gör något.

Vi har provat fram en införandemetod som är den ordning vi oftast följer när vi hjälper kunder att skapa sina första digitala leadgenereringsflöden.

Däremot har vi på senare tid sett att det kan passa bättre för vissa företag att tillämpa en annan ordning. LÄS MER

strategi för kunskapsföretag

Spaning: Större krav på en tydlig strategi

Digitaliseringen och ändrade köpmönster hos kunder ställer till problem för många tjänsteföretag. Konkurrensen ökar från nya nischade spelare… med nya sätt att leverera tjänster… som bättre möter kundernas behov…

Kunden vill leta upp sina leverantörer själv, ställer högre krav och har fler alternativ. Det blir allt svårare att hålla uppe timpriserna för företag vars verksamhet grundas på beläggning av resurser.

Omvänt innebär digitaliseringen en rad nya möjligheter, speciellt för företag som baserar sin verksamhet på kunskap! LÄS MER