Vad gör andra inom digitala arbetssätt?

Om du funderar över det digitala och hur det kan hjälpa ditt företag att skapa nya kunder och merförsäljning – då kan förhoppningsvis den här bloggposten ge inblick och inspiration.

Här är några kundexempel. Dels från projekt där vi kickstartat företag i digitala arbetssätt. Men också från en så kallad Marketing Funnel, från ett projekt på temat Tjänsteutveckling och slutligen från området Contentproduktion. LÄS MER

Processer i små bolag

Processarbete – onödigt eller oumbärligt?

IT-chefen: ”Vi skulle behöva se över processerna inom IT-organisationen”
VD: ”Nja… det där med processarbete är tungt.
Vi körde ett stort processprojekt på Storbolaget där jag var VD tidigare.
Men det blev bara för mycket…”

Om en VD för ett bolag med över 1 000 anställda uttrycker sig så –
är det då någon idé för oss som kör mindre bolag att över huvud taget tänka på ”processer”? LÄS MER

Professionellt entreprenörskap i praktiken

Seminarium: Proffs-entreprenörernas hemligheter

Har du ont om både tid och pengar för utveckling av ditt bolag? Vi vet själva hur det är – hur disciplinerad och envis du måste vara som entreprenör och egenföretagare, för att pusha ditt bolag vidare centimeter för centimeter.

Samtidigt kan vi läsa om superentreprenörerna, de verkliga proffsen. Hur de verkar röra sig mycket snabbare och få sina bolag att utvecklas i en takt som är högre än i andra bolag. LÄS MER

Fyrverkeri eller svänghjul

Kan du som entreprenör få till en ”4-hour work week”? Är marketing automation automatiskt? Hur kan du förbättra din försäljning i en digital värld?

Här är en reflektion som jag spelade in under min morgonpromenad igår.

Jag beklagar det avklippta huvudet i videon. Det här var lite av ett test och en lärdom till nästa gång är att använda min nyinköpta ”selfie-stick”. 🙂

I videon tipsar vi om Digital Bootcamp 2.0. Klicka här för att läsa mer: Digital Bootcamp 2.0

Sista tillfället är på fredag den 16 oktober. Vi stänger för anmälningar i morgon torsdag den 15/10 kl 12:00.

Vem ska göra jobbet

Entreprenörens dilemma – Vem ska göra jobbet?

Vem ska göra jobbet? Det är en inte helt ovanlig fråga bland mindre företag, och bland större också för den delen. Den stora skillnaden är att större företag brukar ha fler personer att delegera till och fler kompetenser inhouse.

En vanlig frustration bland entreprenörer är att vi inte hinner allt vi vill. Vi vill utveckla men hinner inte, vi fastnar i operations på bekostnad av att bygga organisationen osv. LÄS MER

Den nya säljmodellen

Video: Systematisera din försäljning

Nu har första gruppen företagare gått Digital Bootcamp 2.0. Sju personer deltog från företag inom managementkonsulting, utbildning och kommunikation. Det var otroligt givande och det blev en intensiv eftermiddag för alla.

Om drygt en vecka, den 16 oktober, kör vi det andra och sista tillfället.

Digital Bootcamp är den tjänst jag själv skulle ha velat köpa när jag började med digital marknadsföring för flera år sedan. Den syftar till att snabbspola ditt lärande och ger dig en skräddarsydd blueprint för ett digitalt nykundsflöde i ditt bolag.

I den här videon beskriver vi Digital Bootcamp och hur du kan systematisera din försäljning: En blueprint för ditt nykundsflöde

Digital Bootcamp 2.0 – blueprint för ditt digitala säljflöde

Nu släpper vi platserna till Digital Bootcamp 2.0 – en uppdaterad version av den workshop vi körde för 15 bolag förra hösten. Då blev Bootcampen fullbokad och fick betyget 4.9 av 5.0

Nu har vi lagt till och dragit ifrån och jag törs lova att jänsten blivit ännu bättre. Nyligen körde vi en betaversion och fick väldigt bra feedback på de nya delarna som t.ex. ett avsnitt om hur du tar fram content som syns i mängden.  LÄS MER

Konverterande hemsida

Hjälp, vår hemsida suger! Igen!

Hur mycket krut ska man lägga på hemsidan egentligen?

Många företagare vi träffar vill göra om sin hemsida. De tycker att den är omodern och förlegad. Samtidigt oroar de sig för att kostnaderna ska skena iväg. Och risken är stor att hemsideprojekt blir både dyra och tar lång tid.

Det finns också faktorer som många missar i sina hemsideplaner, vilket gör att de lägger betydligt mer tid och pengar än de borde. Och ändå inte får nya kunder eller försäljning. LÄS MER

Varför det digitala verkar så svårt, i onödan

Många bolagsägare och ledare jag träffar upplever det digitala som en riktig snårskog. De har inte tid att sätta sig in i området, samtidigt som de känner att de ”kanske borde göra något” eller oroar sig över att ”halka efter”.

Andra har redan gjort en hel del online. Vanliga kommentarer bland dessa företagare är till exempel ” Vi gör massor men vet inte riktigt vilka insatser som bidrar till vår bottom line”, ”Vi började blogga men det var svårt att hålla igång så det dog ut”, eller ”Vi är väldigt aktiva på Linkedin och Twitter men vi är fortfarande osäkra på om det gör någon nytta”.

Det är lätt att lockas till att hoppa på diverse olika taktiker. LÄS MER

ägarvilja

Hur överens är ni i ditt bolag?

Ägarvilja och samsyn mellan partners är något som, i min erfarenhet, ofta glöms bort i ägarledda bolag. Det är lätt att uppslukas av allt det operativa, på bekostnad av ägarfrågorna.

Det är också lätt att tro att alla vill samma sak och först när en situation uppkommer förstå att så inte var fallet. Jag talar av egen erfarenhet.  LÄS MER

Hur viktig är hemsidan för olika kunskapsföretag?

Hur mycket krut ska man lägga på hemsidan egentligen?

Många företagare vi träffar vill göra om sin hemsida. De tycker att den är omodern och förlegad. Samtidigt oroar de sig för att kostnaderna ska skena iväg. Och risken är stor att hemsideprojekt blir både dyra och tar lång tid.

Därför är det viktigt att sätta rätt ambitionsnivå.

Kraven på en hemsida varierar mellan olika branscher och olika typer av kunskapsföretag. Det är onödigt att bygga en mer avancerad sida än ni behöver. Samtidigt finns det en ”lägstanivå”. En hemsida som inte uppfyller hygiennivån för er bransch kommer göra att vissa kunder väljer bort er. LÄS MER

Frukostseminarium: Case – den nya säljmodellen

Jag får ibland frågor som: ”Vilka andra mindre kunskapsföretag gör digital marknadsföring i Sverige?” eller ”Vilka resultat har andra typiskt fått?”.

Det är svårt att svara på av det enkla skälet att det faktiskt är få som verkligen bemästrar modern marknadsföring och försäljning i en digital värld. Läs vår bloggpost om hur långt företag har kommit. Vi har sedan starten av Certus Growth (och innan) letat efter goda exempel.

Därför är det väldigt kul att kunna presentera en erfaren gästföreläsare, som fått till detta i praktiken. Vi arrangerar snart ett frukostseminarium med en av Certus kunder, Patrik Nordkvist som är VD för Netcompetence. LÄS MER