Hemsidans roll för B2B företag

Traditionellt lade inte B2B-företag så stor vikt vid sin hemsida. Man hade en hemsida för att finnas online, säkra domänen, presentera sitt företag och sina kontaktuppgifter.

Det här har ändrats radikalt på senare år och företag idag tenderar snarare att övervärdera hemsidan. Utvecklingen går snabbt så även om du byggt om hemsidan nyligen så kan det kännas som att den är för gammal, ser omodern ut osv.

Igen…

För att slippa lägga onödigt mycket krut på hemsidan men ändå få ut maximal nytta – här är några saker att tänka på:

Rätt nivå

Hemsidan är olika viktig för olika företag så det gäller att hitta rätt ambitionsnivå. För vissa är det en ”order winner”, för andra en ”order qualifier”. Grundkrav idag är att sidan:

  • har en tydlig navigering så att det är lätt att hitta.
  • är responsiv så att den kan läsas i alla enheter.

Beträffande designen så bör hemsidans utseende och finesser matcha det ditt företag står för och nivån för er bransch. Här kan du läsa mer om hemsidans betydelse för olika kunskapsföretag.

Generera leads

 ”Vi har byggt en ny hemsida men den funkar inte”, är en kommentar vi ibland hör.

Företaget vill  synas bättre och att få intressenter att kontakta dem, men hemsidan gör varken det ena eller andra.

Hemsidan är en bra plats för att samla leads, idealt genom landningssidor som erbjuder t ex en kostnadsfri rapport i utbyte mot en epostadress. Men hemsidan allena räcker inte för att göra detta. Du behöver flera olika komponenter för att lyckas.

Så suboptimera inte din budget genom att lägga alla pengar på hemsidan. Här kan du läsa om 20 typer av digitala verktyg som du kan behöva för att synas bättre och få intressenter att kontakta er.

Bra content

Använd hemsidan för att publicera ”content” (blogginlägg, videos, rapporter, undersökningar).
Genom content har ni en möjlighet att visa vad ni kan och bygga förtroende för er expertis. Tänk på att innehållet ska ha kundfokus och ge ett tydligt värde för läsaren.

Genom att publicera content på hemsidan så blir ni mer synliga på två sätt (som ju var ett av önskemålen i punkt två ovan).

  • Dels rankar ni högre hos sökmotorer som Google.
  • Dels syns ni mer om ni gör inlägg på sociala medier mot ert material.

En annan aspekt på innehåll är att även beskrivningar av produkter och tjänster bör lyfta fram värdet för kunden snarare än ”features”. Och att hemsidan ska passa, inte bara för potentiella kunder, utan även för kandidater. I vår rapport om rekrytering hittar du några tips om hemsidans utformning för kandidater.

 

 

Lämna en kommentar 0 kommentarer