Konsultbolagens ”missing link” som hindrar digital försäljning

Certus “Unedited” – 30-Day Content Challenge – Dag 6

Det finns en viktig faktor som hindrar konsult- och expertföretag att få digital marknadsföring och försäljning att ge mätbar effekt och försäljning. En faktor som många inte tänker på eller är medvetna om.

Om vi jämför igångstart av digitala processer för marknadsföring och försäljning med en restaurang, så motsvaras köksutrustningen av hemsidan, verktyg och plattformar (t ex epostsystem).

Maten som måste lagas varje dag motsvaras av ”content”.

Och kockarna i köket motsvarar de som ska göra jobbet…

”The missing link”

Många leverantörer fokuserar på att hjälpa dig att få köket på plats. Webbleverantörer och leverantörer av epostystem m m.

Andra fokuserar på att hjälpa dig laga maten. Contentbyråer.

Men det är få som kan hjälpa dig att rekrytera, utbilda och träna in dina kockar i rätt arbetssätt.

Det som ofta saknas i mindre eller medelstora bolag är personer som kör de nya digitala processerna. För att förenkla kan vi kalla dessa roller ”inbound manager”, ”content manager” och ”funnel designer”.

Det finns andra benämningar beroende på vilken typ av organisation du behöver bygga i din marknad- och säljprocess. Det viktiga är inte vad vi kallar dem. Det viktiga är att många företag saknar personer med rätt kompetens och färdigheter.

Om du skulle starta igång med försäljning utan att ha några säljare skulle du få bra resultat med en erfaren säljare som får använda enkla verktyg (telefon och dator). Denna person skulle köra åttor runt en nybörjare med värsta CRM-systemet….

På samma sätt, om du vill starta igång en digital process för att skapa försäljning, behöver du en ”marknadsförare” som med enkla verktyg (epost, webbsida, vissa andra enkla verktyg) kan skapa content och kommunicera. Denna person kommer att köra åttor runt en nybörjare med fantastiska MA-system som t ex Hubspot…

Nya roller och kompetenser

Digital Marketer i USA har definierat följande roller som kommer att behövas även i mindre bolag i framtiden här i Sverige:

  • Content Marketing Specialist
  • Customer Acquisition Specialist
  • Social Media Manager
  • Customer Value Optimization Specialist
  • Search Marketing Specialist
  • Email marketing specialist
  • Analytics and Data Specialist
  • Conversion Specialist

Eftersom vi mindre företag i Sverige ofta är nybörjare räcker det med att få till några få roller som får igång dessa arbetssätt. Vi ser några nyckelroller som ”räcker” just nu:

  • Inbound Manager – sköter kommunikationsflödet (sociala medier, epost, blogg)
  • Content Manager – omvandlar företagets kunskap till ”marketing content” som förpackas och förmedlas i olika stadier av relationen med dina följare
  • Traffic Manager – Personer som jobbar med annonsering, sökmotoroptimering och som förstår hur man skriver bloggposter som rankar högt i sökningar på google.
  • Platform Manager – Rattar alla system och verktyg

Dessa ”roller” kan självklart köras av samma person men det är ovanligt att hitta kunskapen om dessa områden i en enda person.

Enligt min erfarenhet är det bra att köpa in trafik och SEO externt av en byrå. Det är bra att ha en inbound manager anställd eller inhyrd. Du behöver också en content manager för att strukturera upp ditt content och skapa en effektiv produktionsprocess.

Än så länge finns det få som bemästrar arbetssätt inom dessa områden för mindre bolag.

Den goda nyheten är att det gör inget. För dina konkurrenter har lika svårt att hitta kompetensen. Så än så länge räcker det med ”hastighet” och lite ”mechanics”. Detta kommer att ändras i takt med att företag blir bättre och bättre.

Vi och andra gör vad vi kan för att utbilda och träna sådana personer hos kunder och i vårt nätverk.

Så nästa gång du funderar varför digitala arbetssätt inte flyger, fundera på om du saknar en kock…

Den Nya Säljmodellen…eller The New Basics

Jag har efter över 9 års studier, experiment och misslyckanden insett vad som kan tyckas självklart. Mycket av basics inom marknadsföring och försäljning gäller fortfarande.

Det är inte antingen eller…. Antingen digitalt eller personlig försäljning. Antingen marknad eller sälj. Antingen online eller offline.

Det är ofta ”både och”…

Samtidigt finns det nya sätt att tillämpa basics drivet av digitalisering och internet.

Mitt experiment

Denna bloggpost är en del i mitt experiment där jag utmanar mig själv att egenhändigt skapa och distribuera en bloggpost per dag i 30 dagar. Läs mer om mitt experiment här:

https://www.certusgrowth.se/certus-unedited-the-30-day-content-challenge/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar 0 kommentarer