Passar digitala arbetssätt för ditt bolag?

Om du är ägare eller ledare i ett kunskapsföretag har du säkert spanat på eller kanske till och med börjat med digitala aktiviteter. Det som kallas content marketing, inbound marketing, e-postmarknadsföring eller aktiviteter i sociala medier etc.

Själva förespråkar vi, som du kanske vet, en modell som använder enkla verktyg och arbetssätt där vi sätter ihop ett antal pusselbitar till ett flöde. Detta för att få systematik, mätbarhet och för att även mindre organisationer ska mäkta med att köra processen.

Inom kort håller vi vår workshop Digital Bootcamp 2.0 där 16 företagare får designa ett sådant digitalt flöde för sina bolag.

Här om dagen fick jag en fråga från en VD på ett mindre utvecklingsbolag:

”Skulle din Digitala Bootcamp passa ett IT-konsultbolag? En stor del av vår försäljning bygger trots allt på personliga relationer och vi vill gärna ringa kunder för att stämma av behov etc.”

Svaret är ja eftersom det digitala i högsta grad samverkar med den personliga försäljningen. Modellens lämplighet beror snarare på företagets inriktning och affärsmodell.

Här är en lista över vilka bolag dessa digitala arbetssätt passar för och ej.

Modellen passar om:

  • Ni driver ett företag där kunskap är en del av tjänsten (t ex managementkonsulter, utbildning, IT, nischade tjänsteföretag)
  • Ni har eller är på väg mot paketerade tjänster snarare än enbart försäljning av resurser
  • Ni har värdefull kunskap och expertis som ni kan och vill förmedla, till kunder och nya kontakter
  • Ni har utmaningar med er försäljning (svårt att skaffa nya kunder, svårt att underhålla alla kontakter)
  • Ni har svårt att nå ut med budskapet om hur ni är unika
  • Ni har svårt att bygga förtroende för ett första köp
  • Era kunder har konkreta behov och söker information om era tjänster
  • Era tjänster är komplexa och er målgrupp söker INTE efter dessa tjänster
  • Ni inte är proffs på digitalt och har därför svårt att proaktivt välja vilka taktiker ni ska fokusera på
  • Ni är nyfikna på nya affärsmodeller för kunskapsföretag som bygger på förädling av information, nya sätt att paketera tjänster och andra prismodeller
  • Ni vill skapa en mer innovativ kultur och öka takten i er tjänsteutveckling

Modellen passar sämre om:

  • Ni är ett rent resursföretag utan specifik nisch kompetensmässigt – och ni är nöjda med det
  • Er försäljning sker mest mot stora konton eller via ramavtal och ni har en väl fungerande säljprocess som bygger på personlig försäljning
  • Ingen av era konkurrenter arbetar digitalt och det verkar förbli så
  • Ni inte har någon tid eller budget för intern utveckling av nya arbetssätt

Detta sagt så är det svårt att ge några generella kriterier för vem digitala arbetssätt passar för. Det är individuellt och det finns undantag. Det är just det vår Digital Bootcamp hjälper dig som ägare eller ledare att förstå – om det finns ett business case för ditt företag.

Vi kör workshopen vid två tillfällen, 1 och 16 oktober, med åtta platser på varje.

Om du vill veta mer om vår Digital Bootcamp 2.0 klicka här 

 

Lämna en kommentar 0 kommentarer