Använd Social Selling för att hitta och skapa relationer med potentiella kunder

Social Selling är inget nytt egentligen. Teknikerna har använts sedan långt innan internet fanns och handlar om relationsbyggande. Det som är ”nytt” är att teknikerna nu översätts till digitala plattformar och kanaler. Det gör att relationsarbetet kan bli effektivare eftersom du kan hålla kontakt med fler och mer mekaniskt.

På grund av namnet tror många att social selling är relationsbyggande aktiviteter på sociala medier. Men även om framför allt LinkedIn är ett viktigt verktyg så är inte sociala medier de enda kanalerna.

Vad är social selling?

”Social Selling är processen att utveckla relationer som en del av säljprocessen. Idag sker detta ofta via sociala nätverk såsom LinkedIn, Twitter, Facebook och Pinterest men det kan ske både on och offline. Exempel på tekniker inkluderar att dela med sig av relevant content, interagera direkt med potentiella kunder, bygga sitt personliga varumärke och ”social listening”.

Wikipedias definition fritt översatt

Det finns därmed stora likheter mellan social försäljning och exempelvis inbound marketing eller andra lead-genererande metoder. Den stora skillnaden är att social selling fokuserar på ”one-on-one”-relationer medan inbound marketing sänder ”one-to-many”-budskap. Social selling används av säljare medan inbound marketing sker centralt. De två har emellertid stor nytta av varandra eftersom båda kan använda det content som företaget tar fram, bjuda in till evenemang som företaget arrangerar osv.

WEBINAR: Lär dig hitta och skapa relationer med potentiella kunder

Nu bjuder vi in till ett nytt webinar om social selling med Patrik Nordkvist, Försäljningschefen.

Patrik har skapat fantastiska resultat för sig själv och andra med hjälp av social selling. I det här webinariet får du ta del av Patriks metod. Han visar bland annat hur du kan använda LinkedIn på ett smart sätt för att bygga din profil som expert inom ditt område.

Anmäl dig här: Lär dig hitta och skapa relationer med potentiella kunder

Lämna en kommentar 0 kommentarer