Vad föredrar du – en fråga eller ett svar?

Kan man skriva en relevant bloggpost enbart med frågor? Är frågetecken bättre än utropstecken? Finns det något värde i en sådan post? Jag tror att det finns det men vill du ge mig feedback genom att  dela till Linked-in? Ska vi börja? Jag är redo, är du?

Är du ägare eller ledare till ett konsultbolag? Eller kanske ett mindre tjänsteföretag? Hur går din verksamhet? Går det så bra som du brukade drömma om att det skulle göra? Tror du att du skulle kunna förbättra din verksamhet?

Hur har marknaden för konsultjänster ändrats den senaste tiden? Och vart är den på väg? Känner du av prispress och ökad konkurrens? Är det svårare att driva konsultbolag nu jämfört med för 20 år sedan? Hur har kraven ändrats på din kompetens sedan du började jobba? Vad gör ni just nu för att hantera de förändringar som sker i marknaden?

Hur väl tycker du att ni lyckas med försäljningen? Har ni de uppdrag ni vill ha och förtjänar? Vilka typer av kunder och uppdrag skulle ni ha om du fick bestämma? Hur skulle ni ta betalt och hur mycket skulle ni tjäna? Och varför skulle era kunder välja er före någon annan?

Brukar du bli frustrerad över konkurrenter som vinner affärer? Eller över att nya konsultförmedlare ”förstör marknaden”? Eller ser du kanske dessa som samarbetspartners? Har du full koll på dina konkurrenter och vad de gör? Är era konkurrenter samma företag som för 10 år sedan?

Läser du fortfarande? Kommer du att orka läsa hela denna bloggpost? Är det intressant att bara läsa en massa frågor?

Hur fungerar er rekrytering? Lyckas ni attrahera och behålla de personer ni vill? Om du sökte jobb, vilka kriterier skulle du ha på din arbetsgivare? Har du funderat över hur väl ert bolag uppfyller dessa kriterier?

Hur bra koll har du på sociala medier, online och content marketing? Är det sant att konsultbranschen inte kommer att påverkas av nya köpbeteenden? Kommer konsulttjänster att säljas på samma sätt framöver som de alltid gjort? Om inte, vad kommer att ändras?

Tycker du att du har all kunskap du behöver som egenföretagare? Har du byggt ett bolag från grunden förr eller är det första gången? Vilka områden har du ännu inte bemästrat i egenskap av ägare?

Vad var din dröm när du startade ditt bolag? Hur nära är du att nå den drömmen? Är vägen mot målet tydlig? Tvivlar du ibland på att du kommer nå dit du vill och vad gör du i så fall för att undanröja dessa tvivel?

Vill du en dag kunna bli friare i ditt bolag? Ha en roll där bolaget fungerar utan att du styr allting operativt? Har du designat ditt bolag så att det kan överleva och utvecklas om du tröttnar, blir sjuk eller vill trappa ned? Kommer bolaget leva vidare efter att du och övriga grundare slutat?

Är du säker på att du har de bästa arbetssätten i ditt bolag? Kan det finnas andra sätt att göra saker som du inte känner till?

Är du 100% ärlig mot dig själv när du funderar över hur det går för ert bolag? Har du helt klart för dig varför det går bra eller dåligt? Kan det vara så att dina kunskaper, färdigheter och framförallt vanor är det som påverkar hur det går? Skulle du våga erkänna dina svagheter om det kunde få dig att nå de drömmar och mål du hade när du startade ditt företag?

Brukar du ställa dessa frågor till dig själv? Eller kör du på utan att hinna tänka så mycket?

Vad kan vi lära oss av denna bloggpost som bara har frågor? Har jag fångat ditt intresse för Certus Growth? I så fall varför då? Hur kan en bloggpost som inte förklarar någonting, från ett relativt okänt bolag vara så intressant att du läst ända hit?  Hur bra är du på att ställa frågor till din kund istället för att berätta saker?

Tillförde detta något värde till dig? Fick det dig att fundera över hur du kan utveckla ditt bolag? Har du läst vår rapport kring systematisering ”Det största hindret”?

Innan vi slutar, så undrar jag om du skulle vilja göra en liten sak för mig?

Vill du dela denna post på LinkedIn, genom att klicka på LinkedIn-symbolen nedan, för att se hur många som tycker att detta var ett kul experiment?

Ska jag tacka dig i förväg?

Lämna en kommentar 0 kommentarer