Varför ”kontakta oss” inte fungerar

Kanske upplever du, som många andra, att det blir allt svårare att få tag på folk och underhålla relationer. Kanske har du ont i magen om du måste kallringa. Det känns pushigt.

Den ”nya” attraherande marknadsföringen handlar om att locka potentiella köpare till sig snarare än jaga efter prospekts. Att nå ut med (för kunden) värdefullt innehåll i olika kanaler och bygga relation genom kommunikation.

Det är som ”dating”

Här är en träffande liknelse från Matthew Wainwright, Inbound Marketing Manager på HubSpot.

”You don’t ask someone to marry you on the first  date. People get kind of freaked out when you
 do that…

But if you’re doing something like slapping ’Contact Us’ as the only call-to-action on every page of your site, that’s essentially what you’re doing — asking your leads to get too serious, too soon.

Why would they commit to someone they just met?

Play it cool, man. Let them get to know you first. Maybe through ohhh, I don’t know … an eBook?  If they like the looks of you from your eBook, then they have a reason to actually want to get to know you better.

That’s when you can step it up a notch and offer them something a little more committed…

Andra sorters ”relationsskapare”

En eBook är ett effektivt sätt att få kontakt, ge värde och visa vad ni kan. Men en eBook är bara ett exempel på det som ofta kallas för Lead Magnet. Här kan du läsa mer: 3 krav på en effektiv Lead Magnet

 

Lämna en kommentar 0 kommentarer