Så här blir du bättre på att “höra av dig”

Det är ingen hemlighet att ”höra av sig” är viktigt för att lyckas med försäljning. Du behöver synas mot nya prospects, underhålla befintliga kontakter och bygga relation med kunderna.

Digitala metoder och kanaler gör det både enklare och svårare att höra av sig. Enklare, eftersom det finns sätt att effektivisera kommunikationen. Svårare, för att möjligheterna är många och det är lätt att bli splittrad.

More...

Olika sätt att ”höra av sig”

Det finns massvis med sätt att höra av sig. Till exempel:

  • Reklam
  • Prospektera och följa upp via telefon
  • Höra av sig ”one-on-one” via sociala medier eller epost (social selling)
  • Skicka central e-post (till prospects och/eller kunder)
  • Dela med sig av kunskap i form av bloggposter, rapporter
  • Anordna kundevents, mingel, träffa kunder över lunch

Ett vanligt problem är dock att det är svårt att hinna. Speciellt för konsultföretag- och andra expertföretag som vanligen inte har dedikerade säljare eller marknadsförare.

Konsulterna ska hinna med att leverera, sköta admin, utveckla metoder och hantera kriser. Det finns inte mycket tid över för att synas mot nya intressenter, prospektera, följa upp och bygga relation med befintliga kontakter.

3 sätt att hinna höra av sig

Det finns olika sätt att förbättra företagets och medarbetarnas förmåga att höra av sig. Här är tre:

​1. Dela upp kommunikationen i central Vs personlig

Genom att etablera sätt att höra av sig ”one-to-many” så kan företaget avlasta den enskilde medarbetaren. Ett klassiskt exempel är nyhetsbrev.

2. Automatisera den centrala kommunikationen

Till exempel i form av automatiska mailslingor. Dessa kan sättas upp en gång för alla, aktiveras så snart en ny intressent kommer in i systemet och fyller funktionen ”höra av sig” över tid.

3. Fastställ tydliga rutiner för personlig kontakt

Det finns många smarta sätt att använda exempelvis sociala medier för att effektivt nå nya intressenter och hålla kontakten över tid. Här gäller det att välja rutiner och sedan göra dem regelbundet för att få in vanan och systematiken.

Ladda ner ​guiden Den Nya Säljmodellen

I ​guiden går vi igenom hur ​central kommunikation ​hänger ihop med säljarbetet och ​content för att boosta er försäljning.

Ladda ner den här: Den Nya Säljmodellen i en digital värld.


Lämna en kommentar 0 kommentarer