Hur du bygger ett vasst marknad- och säljteam
Många pratar om vikten av att ”få ihop” marknad och sälj men långt ifrån alla lyckas bygga ett vasst marknad- och säljteam. Här är en förklaring till varför och hur du kan göra annorlunda.
Många pratar om vikten av att ”få ihop” marknad och sälj men långt ifrån alla lyckas bygga ett vasst marknad- och säljteam. Här är en förklaring till varför och hur du kan göra annorlunda.
En av de största utmaningarna med webbinarier är att få personer att anmäla sig och deltaga. Om du inte får dit folk så spelar det ingen roll hur bra webbinarium du förberett. I den här bloggposten visar vi hur du skriver en säljande rubrik som får deltagare till era webbinarier.
Är du vd och tycker att det är svårt att ta greppet om era intäktsflöden? Funderar du på om du får bra utväxling på er sälj- och marknadsbudget? Många vd:ar vi träffar tycker det är svårt att förstå hur de ska driva moderna arbetssätt för att få tillväxt och de känner sig utelämnade till leverantörer. Jag vill tipsa om en kostnadsfri videoserie vi tagit fram. Kanske kan den snabbspola dig till en tydligare helhetsbild.
Vill du bredda din kompetens och öka din relevans inom digital marknadsföring? Nu finns en möjlighet att bli matchad med företag som behöver digital marknadskompetens på deltid – och att lära dig mer genom utbildning i kombination med praktik under ca 4 månader.
Många vi träffar ifrågasätter användningen av e-post i marknadsföring. ”Kommunicerar inte folk på andra sätt numera, via chatt, sociala medier och sånt?” Här är anledningar till att e-post fortfarande är den hetaste digitala kanaler. Och hur e-postmarknadsföring kan effektivisera marknads- och säljarbetet.
Vi pratar ofta om vikten av att bygga ett skalbart säljflöde. Men vad är det egentligen? Här förklarar vi vad vi menar med säljflöde. Du får också ta del av tre standardmallar för flöden, exempel från verkligheten och vilka resultat andra har fått.
Nu öppnar vi för anmälningar till utvecklingsprogrammet Kickstart Säljflöde där vi hjälper upp till 10 företag att bygga skalbara säljflöden. Här är mer information om programmet, vem det passar för, exempel på vilka flöden ni kan få på plats och hur du kan anmäla dig.
Antalet webbinarier har ökat under det senaste året. Men bidrar ett webbinarium till ökad försäljning? Vi har från insidan sett både utmaningar och fallgropar med webbinarier men också väldigt lyckade exempel på hur webbinarier ökar försäljningen. Vår erfarenhet är att det finns ett antal saker du behöver ha på plats för att skapa ett webbinarium som ger försäljning.
Det finns studier på hur vi människor gör när vi arbetar med förbättring och innovation. Dessa visar den intressanta aspekten att vi är mycket mer benägna att lägga till saker än att ta bort. Dessvärre är konsekvenserna av detta agerande väldigt negativa.
Kunskapsföretag har länge strävat efter att paketera sina tjänster för att öka både lönsamhet och skalbarhet. Covid har accelererat denna utveckling så att det som tidigare var en strävan blivit nästintill ett krav i en allt mer digital marknad. Den här bloggposten beskriver erbjudanden som vi håller på att ta fram. Men den ger också tips för dig som vill skala din verksamhet och maximera värdet av er kunskap.
Kickstarta ett skalbart säljflöde är ett utvecklingsprogram för att systematisera och öka er försäljning med hjälp av en beprövad 9-stegs-metod. Det är för dig som är VD och vill ta full kontroll över era intäktsflöden för att växa.
Många tjänstesäljande B2B-företag gör idag content som en del av sin marknadsföring och försäljning. Men många upplever att contentprocessen tar väldigt mycket tid. Här är ett exempel på hur du kan använda video och AI för att få fram bättre content snabbare.
Många upplever att det är svårt att få fram content. I den här bloggposten får du ta del av ett experiment. Vi testar huruvida video och AI kan bidra till effektivare contentproduktion.
Vilka trafikkällor är bäst för att få nya kunder? Vilken säljmetod ska vi ha? Det finns många sätt att skaffa kunder och allt är inte bara digitalt. Faktum är att de mest effektiva sätten att skaffa kunder kombinerar det digitala med det personliga och med klassiska principer för marknadsföring och försäljning.
Om du vill lyckas med relationsförsäljning bör du inte fokusera enbart på att bygga relation. Inte heller på att bara sälja. ”Relationsförsäljning är två ord som båda är viktiga”, understryker Patrik Nordkvist, grundare på Försäljningschefen.
Vem vill inte jobba smartare, få mer gjort och nå bättre resultat? Men hur gör du för att jobba smartare? Det finns faktiskt en generisk metod. Den är visserligen något teoretisk men den ger likväl ledtrådar till hur ni kan bli mer effektiva. Om inte annat bidrar den till att undvika fallgropar som många hamnar i.
Hur går det för tjänsteföretag B2B vad gäller försäljning och marknadsföring? Här är en spaning kring utveckling, nuläge och de utmaningar som vi ser att många har. Samt tips på vad du kan göra för att komma vidare med tjänsteförsäljning B2B.
Många företag som säljer tjänster B2B använder content marketing eller inbound marketing för att stödja sin personliga försäljning. Men det finns många sätt att göra content marketing där vissa, enligt vår erfarenhet, ger bättre effekt än andra. Här är vad vi kan lära av relationsförsäljning för att lyckas bättre med content marketing.
Många vi jobbar med har intäktsansvar men de är inte säljare och känner sig inte alltid helt bekväma i säljrollen. Här ett ”mindset” som kan göra säljarbetet både enklare och roligare och hjälpa dig att lyckas med relationsförsäljning.
Webbinarier har blivit väldigt populära nu i tider av social distansiering. Många ser dem som ett sätt att hålla uppe leadgenereringen och försäljningen. Men för att lyckas bra med webbinarier bör du se dem som en del av din säljprocess snarare än att göra lösryckta webbinarier och hoppas att de ska ge försäljning.