System löser ”inga” problem

Har du någonsin köpt ett system i förhoppningen att det skulle bli en efterlängtad avlastare eller intäktsbringare? Bränt tid och pengar och efter en period begravt hela projektet?

CRM-system är ett klassiskt exempel. Efter en stor investering så brukar det ta ett halvår eller mer att skruva in. De inblandade tappar intresset för vad som initialt kändes som en lovande lösning. Och i värsta fall kommer säljarna aldrig igång.

En forskningsrapport jag läste visade att 50% av alla CRM-införanden i Europa har negativ eller noll return-on-investment…

Och samtidigt är det svårt att klara sig utan. Ett bra CRM-stöd kan spara massvis med tid. Det är många bolag idag som gör sin säljuppföljning i excel, ofta med brist på koll och onödig tidsspillan som följd.

Inom digital marknadsföring dyker det upp allt fler system för leadgenerering och många tittar åt de sofistikerade Marketing Automation systemen.

Det intressanta är att jag för en tid sedan pratade med en vän som deltagit i ett seminarium om marknadsföring online. Det visade sig att de flesta av företagen som deltog redan hade investerat i dessa system. MEN, sen hade det tagit stopp. De kommer helt enkelt inte igång.

Genvägar är senvägar

Det här är ett vanligt misstag. Vi tror att vi ska kunna lösa problem genom att införa ett system.

Det är bra att påminna sig själv om att det inte finns system som gör saker själv. Systemet måste fyllas med innehåll och regler och köras utifrån ett genomtänkt arbetssätt.

Ju mer sofistikerat systemet är desto mer krävs, både i utveckling och för att köra det.

Ofta är det bättre att välja ett enklare system före rolls roycen och sedan eventuellt byta upp om det behövs. Genom att sätta arbetsprocessen först så kommer du att veta vad du verkligen behöver och kan bli en bra kravställare.

Dessutom bör du vara realistisk med omfattningen som din organisation mäktar med när du sätter en ny process. Annars bränner du lätt pengar i onödan på ett system med en massa onödiga ”bells and whistles”.

I korthet:

Du behöver system som stödjer dina processer, inte tvärtom.

Idag finns många alternativ till Marketing Automationsystemen; allt från enkla webbaserade verktyg som kan sättas ihop till ett flöde som genererar leads till system som närmar sig Marketing Automation men som är enklare och framför allt billigare att köra. Längre fram kommer vi att skriva mer om system.

 

Tills dess vill jag tipsa om vår videokurs i tre korta delar – Den nya säljmodellen.
Där går vi igenom en grundmodell för digitala arbetssätt och ett alternativ till Marketing Automation.

Lämna en kommentar 0 kommentarer