Vad är ett erbjudande?

Vad är ett erbjudande?

Vet du vilka produkter och tjänster ni säljer? Förmodligen, så till vida du inte jobbar på ett storbolag med massvis med olika produkter och tjänster. Om man samlar en grupp säljare, affärsutvecklare och leveransansvariga i ett rum, så kan de ofta beskriva företagets produkter och tjänster i minsta detalj. Men är det ni säljer det samma som det kunden köper?

LÄS MER
Kom igång med video

Kom igång med video för att bygga relation och generera intäkter

Många företag har börjat inse att video är framtidens sätt att marknadsföra och sälja sina tjänster. Allt större andel av det content ​som finns på internet är video. Enligt uppskattningar kommer 80% av all internettrafik ​utgöras av video redan år 2019.

Att göra video ​kan ​vara ett mycket effektivt sätt att knyta nya kontakter, bygga relationer och stänga affärer, om du bara vet hur ni ska göra.

LÄS MER
Syftet med en blogg för konsult och expertföretag

Måste vi ha en blogg?

Behöver vi verkligen en blogg? Vilken nytta gör inlägg på sociala medier egentligen?

Vi träffar ibland företag som är osäkra på vad de ska göra digitalt. Inte minst kan det vara svårt att hålla fast vid beslutade initiativ om man är osäker på varför de görs eller vad nyttan är.

Och visst kan du slösa tid och energi på digitala aktiviteter i onödan. Så frågorna är helt klart befogade.

Men, osäkerheten kommer till stor del från okunskap. Här rätar vi ut några vanliga missförstånd kring bloggen och hur den hänger ihop med resten.

LÄS MER
Contentproduktion

Så här skriver du bättre bloggposter på kortare tid

För dig som vill använda digitala arbetssätt för ditt företags kommunikation och försäljning så är content en central komponent. Idag vill de flesta företag vi träffar skapa content i någon form (bloggposter, artiklar, rapporter, white papers etc).

Men det finns två stora problem:

1. Ett är att man kör fast i själva produktionen. Det tar tid och energi och många är vi som har svettats på torsdag kväll över den där bloggposten som ska vara klar på fredag.

2. Ett annat är att det content som tas fram inte får någon effekt. När ni väl publicerar något så får det inte så många likes och delningar. Och då känns det som att all den möda ni lagt ner var förgäves.

LÄS MER

Hur din företagarstil kan hindra utveckling

”Business is an intellectual sport”, säger Keith Cunninghamn, den rika fadern i ”Rich Dad, Poor Dad”. Och det kan vara en ganska svår sport att bemästra. Dessutom är det en ensam roll för den som är entreprenör och egenföretagare. Det är svårt att själv identifiera vad som kan sätta käppar i hjulet.

Efter att ha träffat många entreprenörer har jag sett att vissa misstag återkommer. Många gånger är det stilen att driva bolag som avgör.

Läs vår minirapport om Fem vanliga fallgropar vid utveckling i mindre bolag och deras konsekvenser.

kronor-per-timme-modellen

Vad får ett ”klick” kosta?

”Amatörer gör content, proffsen köper kunder” skriver onlineexpert Ryan Deiss i en bloggpost. Han menar att många har den felaktiga uppfattningen att de ska få trafik gratis genom bloggande och contentskapande. I den här bloggposten visar vi exempel på hur du kan få mätbarhet i digitala flöden. Då vet du nämligen vad ett ”klick” är värt och kan få mer ut av din sälj- och marknadsbudget.

LÄS MER

Vad påverkar kunden att köpa?

I huvudet på en kund

Försäljning är ett område som står högt på agendan i de flesta företag. Men vad tycker kunden är viktigt i köpsituationen och vad påverkar kundens val av konsult-, IT- och utbildnings-leverantörer? Jag träffade Stefan Lampinen, HR-Direktör på AFA Försäkring och van köpare av tjänster.

LÄS MER

Hur din företagarstil kan hindra utveckling

”Business is an intellectual sport”, säger Keith Cunninghamn, den rika fadern i ”Rich Dad, Poor Dad”. Och det kan vara en ganska svår sport att bemästra. Dessutom är det en ensam roll att vara entreprenör och egenföretagare. Det är svårt att själv identifiera vad som kan sätta käppar i hjulet.

Efter att ha träffat många entreprenörer har jag sett att vissa misstag återkommer. Många gånger är det stilen att driva bolag som avgör.

Läs vår minirapport om Fem vanliga fallgropar vid utveckling i mindre bolag och deras konsekvenser.

Kraven på ”fin” marknadsföring ett stort hinder

Jag har noterat att ett stort hinder för många företag är bilden av att deras marknadsföring ska vara ”fin”.

Vad jag menar är att det finns en slags gängse standard som drivs på av reklambyråer och de stora företagen av hur marknadsföring och kommunikation ska se ut. Hemsidan ska ”se ut” på ett visst sätt. Videos ska vara av en viss ”professionell standard”. Rapporter ska se ut som fina broschyrer.

Detta driver upp budgeten, gör att frekvensen av kommunikation blir lägre än vad den behöver vara och skapar ett hinder för att ”testa” budskap och kommunikation för att få feedback från kunder och sin marknad.

Det hindrar enligt min mening utvecklingen av digitala arbetssätt för många bolag.

LÄS MER

bygga relation

Varför ”kontakta oss” inte fungerar

Kanske upplever du, som många andra, att det blir allt svårare att få tag på folk och underhålla relationer. Kanske har du ont i magen om du måste kallringa. Det känns pushigt.

Den ”nya” attraherande marknadsföringen handlar om att locka potentiella köpare till sig snarare än jaga efter prospekts. Att nå ut med (för kunden) värdefullt innehåll i olika kanaler och bygga relation genom kommunikation.

LÄS MER