Syftet med en blogg för konsult och expertföretag

Måste vi ha en blogg?

Behöver vi verkligen en blogg? Vilken nytta gör inlägg på sociala medier egentligen?

Vi träffar ibland företag som är osäkra på vad de ska göra digitalt. Inte minst kan det vara svårt att hålla fast vid beslutade initiativ om man är osäker på varför de görs eller vad nyttan är.

Och visst kan du slösa tid och energi på digitala aktiviteter i onödan. Så frågorna är helt klart befogade.

Men, osäkerheten kommer till stor del från okunskap. Här rätar vi ut några vanliga missförstånd kring bloggen och hur den hänger ihop med resten.

LÄS MER
Contentproduktion

Så här skriver du bättre bloggposter på kortare tid

För dig som vill använda digitala arbetssätt för ditt företags kommunikation och försäljning så är content en central komponent. Idag vill de flesta företag vi träffar skapa content i någon form (bloggposter, artiklar, rapporter, white papers etc).

Men det finns två stora problem:

1. Ett är att man kör fast i själva produktionen. Det tar tid och energi och många är vi som har svettats på torsdag kväll över den där bloggposten som ska vara klar på fredag.

2. Ett annat är att det content som tas fram inte får någon effekt. När ni väl publicerar något så får det inte så många likes och delningar. Och då känns det som att all den möda ni lagt ner var förgäves.

LÄS MER

Hur din företagarstil kan hindra utveckling

”Business is an intellectual sport”, säger Keith Cunninghamn, den rika fadern i ”Rich Dad, Poor Dad”. Och det kan vara en ganska svår sport att bemästra. Dessutom är det en ensam roll för den som är entreprenör och egenföretagare. Det är svårt att själv identifiera vad som kan sätta käppar i hjulet.

Efter att ha träffat många entreprenörer har jag sett att vissa misstag återkommer. Många gånger är det stilen att driva bolag som avgör.

Läs vår minirapport om Fem vanliga fallgropar vid utveckling i mindre bolag och deras konsekvenser.

kronor-per-timme-modellen

Vad får ett ”klick” kosta?

”Amatörer gör content, proffsen köper kunder” skriver onlineexpert Ryan Deiss i en bloggpost. Han menar att många har den felaktiga uppfattningen att de ska få trafik gratis genom bloggande och contentskapande. I den här bloggposten visar vi exempel på hur du kan få mätbarhet i digitala flöden. Då vet du nämligen vad ett ”klick” är värt och kan få mer ut av din sälj- och marknadsbudget.

LÄS MER

Vad påverkar kunden att köpa?

I huvudet på en kund

Försäljning är ett område som står högt på agendan i de flesta företag. Men vad tycker kunden är viktigt i köpsituationen och vad påverkar kundens val av konsult-, IT- och utbildnings-leverantörer? Jag träffade Stefan Lampinen, HR-Direktör på AFA Försäkring och van köpare av tjänster.

LÄS MER

Hur din företagarstil kan hindra utveckling

”Business is an intellectual sport”, säger Keith Cunninghamn, den rika fadern i ”Rich Dad, Poor Dad”. Och det kan vara en ganska svår sport att bemästra. Dessutom är det en ensam roll att vara entreprenör och egenföretagare. Det är svårt att själv identifiera vad som kan sätta käppar i hjulet.

Efter att ha träffat många entreprenörer har jag sett att vissa misstag återkommer. Många gånger är det stilen att driva bolag som avgör.

Läs vår minirapport om Fem vanliga fallgropar vid utveckling i mindre bolag och deras konsekvenser.

Kraven på ”fin” marknadsföring ett stort hinder

Jag har noterat att ett stort hinder för många företag är bilden av att deras marknadsföring ska vara ”fin”.

Vad jag menar är att det finns en slags gängse standard som drivs på av reklambyråer och de stora företagen av hur marknadsföring och kommunikation ska se ut. Hemsidan ska ”se ut” på ett visst sätt. Videos ska vara av en viss ”professionell standard”. Rapporter ska se ut som fina broschyrer.

Detta driver upp budgeten, gör att frekvensen av kommunikation blir lägre än vad den behöver vara och skapar ett hinder för att ”testa” budskap och kommunikation för att få feedback från kunder och sin marknad.

Det hindrar enligt min mening utvecklingen av digitala arbetssätt för många bolag.

LÄS MER

bygga relation

Varför ”kontakta oss” inte fungerar

Kanske upplever du, som många andra, att det blir allt svårare att få tag på folk och underhålla relationer. Kanske har du ont i magen om du måste kallringa. Det känns pushigt.

Den ”nya” attraherande marknadsföringen handlar om att locka potentiella köpare till sig snarare än jaga efter prospekts. Att nå ut med (för kunden) värdefullt innehåll i olika kanaler och bygga relation genom kommunikation.

LÄS MER

6 gånger dyrare att skaffa en ny kund

I rapporten ”Framtidssäkra din försäljning” fokuserar vi på nykundsförsäljning och nämner inte så mycket om befintliga kunder. Därav denna bloggpost.

En vanlig uppskattning i säljsammanhang är att det kostar 6-7 gånger mer att värva en ny kund än att behålla en befintlig. Det lönar sig alltså ofta att ”gräva där man står”.

Det här är inget nytt för konsultbolag som brukar anstränga sig för att ”bygga konton” hos befintliga kunder. Det ”nya” är möjligheten att använda digitala verktyg för att effektivisera arbetet.

LÄS MER

Sluta sälja för att sälja mer!

Vi skriver en hel del om försäljning och leadgenerering för konsultbolag. Och om varför ”content marketing” lämpar sig så väl för expertföretag som bygger sin verksamhet på kunskap.

Igår hittade jag tillbaka till en gammal artikel av konsulten/författaren/opinionsbildaren Tim Williams. Jag tycker att hans analys och rekommendationer är mitt i prick. Här är en sammanfattning av artikeln. Williams skriver: LÄS MER

3 sätt att lyckas bättre med content marketing

Det flesta kunskapsföretag (konsulting, utbildning, IT och andra expertföretag) köper logiken med att använda content i sin sälj och marknadsföring. Det är ett sätt att synas och bygga relation. Inte minst behöver dessa företag många gånger förklara vad de gör och vilken nytta de tillför.

Men, många går fel i sina ambitioner och lägger mycket tid för ingen nytta. Här är råd för att lyckas:

LÄS MER

webbinarium

Webbinarium – ett smart sätt att generera leads

Webbinarier är något vi själva ofta använder oss av. Det är ett bra sätt att förmedla content. Dessutom kan webbinarier  användas i flera syften; för att fånga nya intressenter, bygga relation med befintliga kunder och till och med för att demonstrera något du vill sälja.

I den här bloggposten tar vi upp webbinariets roll i leadgenerering och några viktiga aspekter för att lyckas med webbinarier.  

LÄS MER
Konverterande hemsida

Hemsidans roll för B2B företag

Traditionellt lade inte B2B-företag så stor vikt vid sin hemsida. Man hade en hemsida för att finnas online, säkra domänen, presentera sitt företag och sina kontaktuppgifter.

Det här har ändrats radikalt på senare år och företag idag tenderar snarare att övervärdera hemsidan. Utvecklingen går snabbt så även om du byggt om hemsidan nyligen så kan det kännas som att den är för gammal, ser omodern ut osv.

Igen…

För att slippa lägga onödigt mycket krut på hemsidan men ändå få ut maximal nytta – här är några saker att tänka på:

LÄS MER

Rekrytering ett marknadsföringsproblem

Har ni svårt att fylla era rekryteringsbehov? Behöver ni rekrytera kompetens som är svår att hitta? I så fall är du inte ensam. Många företag idag har svårt att hitta personal. Det är ju egentligen positivt. Det betyder att det går bra.

Men likväl kostar rekryteringen mycket och konkurrensen om kandidaterna ökar i många branscher. I den här bloggposten tar vi upp ett nytt sätt att angripa rekryteringsutmaningarna.

LÄS MER

webinar

Webinar: Bättre resultat med webinarier

Att köra webinars är ett smart grepp för dig som använder digitala arbetssätt som stöd för relationsbyggande och försäljning. Webinars fyller nämligen flera syften samtidigt.

I den här bloggposten visar vi hur du kan använda webinarier för att fånga leads, bygga relationer och skapa affärer. Och vi bjuder in till ett webinar om webinarier!

LÄS MER