Kraven på ”fin” marknadsföring ett stort hinder

Jag har noterat att ett stort hinder för många företag är bilden av att deras marknadsföring ska vara ”fin”.

Vad jag menar är att det finns en slags gängse standard som drivs på av reklambyråer och de stora företagen av hur marknadsföring och kommunikation ska se ut. Hemsidan ska ”se ut” på ett visst sätt. Videos ska vara av en viss ”professionell standard”. Rapporter ska se ut som fina broschyrer.

Detta driver upp budgeten, gör att frekvensen av kommunikation blir lägre än vad den behöver vara och skapar ett hinder för att ”testa” budskap och kommunikation för att få feedback från kunder och sin marknad.

Det hindrar enligt min mening utvecklingen av digitala arbetssätt för många bolag.

Det intressanta är att det nu börjar dyka upp alternativa och mer kostnadseffektiva sätt att marknadsföra ett företags tjänster som även mindre bolag eller ”nybörjare” kan anamma.

Här är 3 tips för hur du kan komma förbi kraven på ”fin” marknadsföring och därmed få mycket mer effekt av din marknad- och säljbudget:

Tips 1: Om det funkar ”fult”, funkar det ännu bättre ”fint”. Börja fult och spar pengar…

I start-up-kretsar i Silicon Valley är det numera standard att använda metoder från Lean Startup. För dig som inte är bekant med begreppet Lean Startup rekommenderar jag att läsa ”The Lean Startup” av Eric Ries och ”Running Lean” av Ash Maurya. Även om ditt bolag är etablerat finns det viktiga principer och arbetssätt som lirar väldigt väl med digitala arbetssätt. Speciellt om ni har ambitionen att tjänstifiera era erbjudanden eller paketera tjänster på olika sätt för att öka värde och marginal för både er och kunderna.

En av principerna i Lean Startup handlar om att maximera lärandet genom att göra många experiment och ”fail fast”. Denna princip är bra att använda för er som börjar etablera digitala arbetssätt.

Principen jag rekommenderar är att tänka så här:

”Om det funkar bra när vi gör det fult kommer det funka ännu bättre när vi gör det fint…”

Om du till exempel gör en landningssida för att samla epostadresser som är enkel och inte så väldesignad kommer budskapet och texten att vara det som avgör om personer lämnar sin epostadress. Om den landningssidan funkar ”trots” att den är lite ”ful” så är det ett bra bevis på att värdet av innehållet är högt. Och du har sparat pengar som du kan använda till ytterligare ett experiment.

Om sidan INTE funkar var det bra att ni inte lade en massa pengar på design eftersom ni ändå måste göra om eller slänga sidan….

Så ta fighten med reklambyråer och de som argumenterar för stort fokus på design. Våga prova enklare format så att budgeten räcker till fler produktioner och komponenter. Tänk att sätta en minsta ”hygiennivå” snarare än att sträva efter perfektion.

Tips 2: Använd mer kostnadseffektiva sätt att producera video, grafiskt material och webbsidor

Det finns en massa ”hacks” som du som inte är proffs inom marknadsföring förmodligen inte känner till. Jag ger ingen fullständig guide i denna bloggpost men här är några exempel:

Vill du göra enkla grafiska element till dina kanaler i sociala medier finns det flera enkla tjänster du kan använda. T ex Canva.

Bilder till t ex bloggposter hittar du till exempel på Shutterstock.com eller IStockPhoto.

Enklare produktionsjobb kan du få gjort via sajter som Fiverr (där allt kostar fem dollar) eller Upwork (och liknande sajter där du hittar frilansande personer); olika typer av webb-jobb, grafik, text och video.

Vill du producera enkla videos kan du använda nya typer av byråer och experter som har en helt annan filosofi kring videoproduktion än traditionella byråer. Alternativt gör du egna videos på det sätt vi gjort med PPT och ett ”screen capture” verktyg som Camtasia eller ScreenFlow.

Fler och fler gör egna videos de lägger upp på YouTube. Om bara innehållet är intressant så kan produktionen vara enkel. Vimeo är ett bra alternativ för videohosting som vi också använder i vissa av våra flöden.

Numera finns det också en mängd digitala verktyg för att själv skapa videos, cartoons etc. Jag har till och med sett verktyg för att skapa enkla ”sales videos” bara genom att klistra in själva texten…

Vill du skapa flöden (Marketing Funnels) eller enkla informationsprodukter som du faktiskt kan sälja finns verktyg såsom Clickfunnels, LeadPages eller Kajabi.

Tips 3: Gör hemsidan till ett verktyg som stödjer en process – inte som ett ”nav” i din marknadsföring

Många webbyråer förmedlar fortfarande synen att hemsidan är ”navet” i all din marknadsföring. Detta är sant för vissa bolag och branscher (t ex e-commerce-bolag) men det är inte en syn som gynnar ett konsult eller IT-bolag. Det är istället bättre att se hemsidan som ett verktyg (bland minst 16 andra) som stödjer marknadsförings- och försäljningsprocessen.

Om du gör det kommer du att inkludera fler komponenter i din utvecklings- och driftsbudget för din kommunikation. Och du kommer att bygga hemsidan enklare eller i flera iterationer.

Utvecklingen när det gäller byggandet av hemsidor är sådan att det kommer verktyg och principer som effektiviserar processen avsevärt. Risken är bara att det blir en extra marginal för hemsideleverantören istället för att du som kund får del av den utvecklingen genom att du får bra hemsidor till ett billigare pris.

Nu ska vi också nämna att själva ”bygggandet” och kodandet av hemsidan inte är hela arbetet. Det finns flera moment av planering och design som måste göras. Men det sagt är min spaning att det kommer att bli enklare och billigare att bygga hemsidor framöver.

De leverantörer vi arbetat med när det gäller hemsida (och som ligger på listan ”bolag vi gillar”) är Conversionista och Galax Media. Båda har fokus på säljprocessen, förstår konverteringsprinciper och förstår även behoven hos konsult- och kunskapsföretag.

För dig som är i färd med att bygga om er hemsida kanske vår tidigare bloggpost om hemsidan kan vara värdefull input: https://www.certusgrowth.se/hjalp-var-hemsida-suger-igen/

 

 

Lämna en kommentar 0 kommentarer