Social Selling är inte LinkedIn

Social Selling har blivit ett populärt begrepp på senare tid. Många letar efter sätt att effektivisera sitt säljarbete och sin kommunikation, och social försäljning är ett sätt att göra just det.

Däremot blandas ofta (som i många andra sammanhang) metoden ihop med de verktyg som stödjer metoden.

Social Selling är inte, som många tror, relationsbyggande aktiviteter på LinkedIn. Även om LinkedIn är ett viktigt verktyg för många som använder sig av Social Selling, så är det inte det enda verktyget.

Det finns många olika definitioner av Social Selling. Här är Wikipedias förklaring, fritt översatt:

Social Selling är processen att utveckla relationer som en del av säljprocessen. Idag sker detta ofta via sociala nätverk såsom LinkedIn, Twitter, Facebook och Pinterest men det kan ske både on och offline. Exempel på tekniker för Social Selling inkluderar att dela med sig av relevant content, interagera direkt med potentiella kunder, bygga sitt personliga varumärke och ”social listening”.

Social Selling blandas ibland ihop med social marketing eller inbound marketing. En huvdudsaklig skillnad är att Social Selling fokuserar på att bygga ”one-on-one”-relationer medan inbound marketing sänder ”one-to-many”-budskap. Båda disciplinerna har dock samma syfte: att nå nya prospects och sedan underhålla dessa relationer för att öka chansen att de blir kunder.

Webinarium om Social Selling för konsulter och experter

Missa inte vårt kostnadsfria webinarium om Social Selling på måndag den 12 december.
Säljexpert Patrik Nordkvist delar med sig av sin metod för hur du kan använda Social Selling i praktiken och öka effektiviteten i ditt säljarbete.

Anmäl dig här: Social Selling – fler prospects, bättre relationer och mer affärer

 

 

Lämna en kommentar 0 kommentarer