Webbinarium – ett smart sätt att generera leads

webbinarium

Webbinarier är något vi själva ofta använder oss av. Det är ett bra sätt att förmedla content. Dessutom kan webbinarier  användas i flera syften; för att fånga nya intressenter, bygga relation med befintliga kunder och till och med för att demonstrera något du vill sälja.

I den här bloggposten tar vi upp webbinariets roll i leadgenerering och några viktiga aspekter för att lyckas med webbinarier.  

More...

Webbinariet omfamnar alla steg i leadgenerering

Ett webbinarium är ett bra exempel på den grundmodell för effektiv säljdrivande kommunikation som vi ofta pratar om. Speciellt eftersom du med hjälp av webbinarier kan inkludera alla fem stegen på en och samma gång, vilket är ovanligt. Leadgenerering sträcker sig vanligen över betydligt längre tid.

Så här relaterar ett webbinarium till grundmodellen:

  1. Inlägg om ditt webbinarium, på exempelvis sociala medier, gör att du syns mot intressenter.
  2. Inläggen länkar till webbinariets anmälningssida.
  3. Anmälningssidan samlar in epostadresser till din epostlista. Webbinariet i sig motsvarar det som brukar kallas Lead Magnet, d v s det som får intressenten att lämna ifrån sig sin epostadress.
  4. Nu kan du fortsätta att kommunicera och fördjupa kontakten genom att skicka mer content via mail.
  5. Sista steget är CTA (call to action). Du erbjuder något för att få till en personlig relation eller försäljning. Genom själva webinaret får du en personlig kontakt (om än inte fysisk) eftersom deltagarna kan höra dig (och se dig om du vill). Du kan till och med pitcha ett erbjudande i samband med ditt webinar.

Marketing Funnel

Från alla webbinarier vi gjort själva och för kunder kan vi se ett tydligt mönster. Allra bäst effekt får du om du lägger till kommunikation före och efter webbinariet.

  • De webbinarieverktyg som finns idag gör det enkelt att skicka påminnelser innan webbinariet. 
  • Kommunikationen efter görs med fördel som en automatisk epostsekvens. Det vi kallar Marketing Funnel. Du skapar den en gång för alla och kan återanvända den gång på gång.

Personlig uppföljning är ett annat sätt som kan ha stor påverkan på resultatet.

Designa ditt webbinarium

Detta sagt så är det några saker du behöver ha koll på för att kunna göra en effektiv design av ditt webbinarium:

  1. Vad är ditt erbjudande -  d v s vad vill du sälja i slutändan (som löser ett viktigt problem för kunden)?
  2. Vad behöver du berätta i webbinaret - för att ge värde till din målgrupp och skapa intresse för ditt erbjudande?
  3. Kundinsikt - vad behöver du säga för att få folk att anmäla sig och senare ta action?
  4. Vad kan du kommunicera efter ditt webbinarium - för att ger mer värde till din målgrupp på samma tema och underhålla de nya relationer du fått?

Varje gång vi kör webbinarier så använder vi en checklista för att inte missa något innehållsmässigt. Här är vår nuvarande outline: Checklista för webbinarium

Lämna en kommentar 0 kommentarer