Kör inte fast i gamla hjulspår

Ibland räcker det inte med att gradvis förbättra – bolagsägare kan behöva omvärdera vissa arbetssätt helt.

Vi fortsätter på temat systematisering och följer upp på den feedback som inkommit på rapporten ”Det största hindret”.

Vi har fått en del kommentarer i stil med att ”vi har inte problem med processerna, våra utmaningar ligger i: att få tag i prospekts, att hitta rätt kandidater, nå ut till nya kunder etc.

Jag vill tydliggöra att ovanstående är processer. Processer är allt som görs i ett företag. Har man problem med att ”hitta nya kunder” så är det processen för ”lead generering” som bör ses över.

Möjligheter med nya arbetssätt

En vanlig orsak till problem är att vi bolagsägare kör på i gamla hjulspår. Vi ser inte alltid att det finns bättre sätt att köra samma process.

Här vill jag förtydliga något från rapporten. Den pratar mycket om att jobba iterativt och göra gradvisa förbättringar. Observera dock att bolagsägare ibland behöver ifrågasätta arbetssätt helt och hållet.

Det är här ”best practice” kommer in. I rapporten tog vi online marketing som exempel. Det svåra är att veta vad best practice är, eller ens vilka andra sätt som finns, inom områden där man själv saknar erfarenhet.

Ett bra angreppsätt för att lyfta blicken, är att formulera om en process. Tänk i resultat istället för aktivitet, t ex:
”hur genererar vi nya leads” istället för ”hur blir vi bättre på kallsälj”

Försäljning och marknadsföring är exempel på områden som förändras snabbt. Många konsultbolag förlitar sig fortfarande på traditionella säljmetoder och kallringer för att hitta prospekts. Samtidigt visar undersökningar att allt färre är villiga att ta ”förutsättningslösa möten” eller ens svara på mail och telefon. I 73% av alla köpbeslut är det kunden som sökt upp leverantören, inte tvärtom.

Fler och fler företag anammar nya tekniker online för att möta förändringarna i köpbeteende och generera inkommande leads. Däremot är det få konsultbolag som gått den vägen, än. Frågan är om just konsultbolag är annorlunda och kan fortsätta med traditionell försäljning eller om det finns bättre sätt att fånga intressenter?

Om du missat rapporten ”Det största hindret för framgång och hur du undviker det” klicka här!

Lämna en kommentar 1 kommentar