Jag har jobbat i konsultbranschen i 18 år (som storbolagskonsult, egen konsult, rådgivare åt interimskonsulter och som ägare av konsult- och rekryteringsfirman Certus Executives). Jag har därför haft förmånen att träffa många konsulter och konsultbolag, och kunnat se en del mönster för såväl utmaningar som framgångar. I och med starten av Certus Growth satte jag mig ner för att sammanställa mina iakttagelser.
Här är min spaning över vanliga utmaningar för små konsultbolag:
- Många konsulter med eget företag har kört fast och förmår inte växa enligt plan.
- Många lyckas inte erbjuda sina konsulter de spännande uppdrag eller den ersättning de ”lovade” initialt.
- Ägarnas personliga mål om frihet (i tid och pengar) har inte införlivats.
- Ägarna sitter fast i leverans istället för att agera som partners.
- Rekrytering är ett område som är svårt eller som helt enkelt inte ”hinns med”.
- Man tvingas konkurrera med timpris snarare än värde.
- Administration måste göras på kvällar eller helger på grund av kraven att leverera i kundprojekten
- Det finns ingen tid för intern utveckling.
- Man har inte kompetens inom vissa funktionsområden såsom t ex marknadsföring online, försäljning eller rekrytering, vilket hindrar effektivisering.
- Toppar av intensiv leverans följs av perioder av hektiskt, ofta ineffektivt, säljarbete.
Känner du igen dig? Har du andra utmaningar i ditt bolag? Dela gärna med dig av din åsikt i kommentarsfältet nedan!