Kundinsikt på djupet

Så här får du kundinsikt på riktigt

Kundinsikt är viktigt av många skäl. För produkt och tjänsteutveckling, för försäljning, kommunikation och content. Det är till och med en förutsättning för att kunna växa, enligt tillväxtkonsulterna Ahrens.

Ett ”problem” med kundinsikt är att du i regel behöver gå djupare än du tror för att verkligen förstå kunderna/målgruppen. Det räcker inte med att veta att målgruppen är sparsamma IT-chefer på mellanstora bolag i södra Sverige.

LÄS MER

Intervju med Tomas Person om digital marknadsföring

Så här använder SQL Service digital marknadsföring för att sälja

​​SQL Service ​förstod redan när de startade verksamheten för 8 år sedan ​att de behövde synas digitalt. De ​insåg ​att ​det inte skulle fungera för dem att ha en säljkår som gjorde uppsökande försäljningsarbete, ​eftersom de säljer avancerade expertjänster.

"​Det är ingen mening för oss att ringa upp potentiella kunder och fråga om de behöver hjälp med SQL Server", säger Tomas Persson, vd på SQL Service.

LÄS MER
bygg ett systematiskt nykundsflöde

Webinarium: Den Nya Säljmodellen – från ”hope marketing” till ett systematiskt nykundsflöde

Hur ska ​ni sälja effektivt framöver? Hur påverkas ​ni av digitaliseringen? Många konsultbolag pratar med sina kunder om digitalisering. Men vad betyder det för dem själva?

Det finns en risk att vi glömmer bort fundamentala principer för försäljning, marknadsföring och affärsutveckling, i hetsen på "det nya".​

LÄS MER
nya tillfällen för Digital Bootcamp

Nya tillfällen av Digital Bootcamp 4.0

Nu öppnar vi för anmälningar till höstens Digital Bootcamp. Ett tillfälle 14 september, ett annat 25 oktober. Du som följt oss på Certus Growth och/eller Patrik Nordkvist på Försäljningschefen har säkert redan en känsla för vad du kan få ut av nya Digital Bootcamp 4.0.

Vårt mål är att snabbspola dig och din organisation oavsett var ni står idag vad gäller modern kommunikation och försäljning.

I den här videon berättar David och Patrik om nya Digital Bootcamp och vad du kan få ut av denna halvdagsworkshop.

LÄS MER
organisation av marknad och sälj

3 vanliga misstag vid organisering av marknad och sälj

Det finns tveklöst ett gap mellan marknad och sälj och det finns flera skäl till detta; historiska kulturskillnader, olika sätt att arbeta och det faktum att rollerna förändras över tid.

Vi har identifierat tre vanliga misstag företag gör när de organiserar marknad och sälj. Varje sådant misstag tenderar att cementera ett redan stort gap funktionerna emellan.

LÄS MER

många prospekteringskanaler

14 prospekteringskanaler för konsult och IT-företag

När vi kör workshops med kunder för att skapa deras unika moderna säljprocess brukar vi inleda med att ställa en fråga:

"Vilken är er största fundering när det gäller modern digitaliserad kommunikation och försäljning?"

Ofta handlar funderingen om vilka kanaler man ska använda för att få kontakt med nya relationer. Det är en relevant fråga. Att etablera en första kontakt är ju första steget i alla säljprocesser. Klassisk prospektering.

Ett vanligt sätt är förstås att boka möten. Ett annat sätt är nätverkande, seminarier eller mässor. Ett tredje sätt som blivit allt mer populärt är att nätverka på sociala medier såsom LinkedIn.

Men det finns många fler kanaler som även mindre ägarledda bolag bör utforska. Kanaler som de flesta kanske inte tänker på.

LÄS MER
roller för sälj och marknad

Organisera din marknadsföring och försäljning för bättre resultat

När vi kör workshops med kunder för att skapa deras unika moderna säljprocess så brukar vi inleda med att ställa en fråga. "Vilken är er största fundering när det gäller modern digitaliserad kommunikation och försäljning?"

Allt som oftast handlar funderingarna om kanaler, webb eller om system för CRM och marketing automation.

En fråga jag får alltför sällan men som deltagarna borde ställa är: "Hur ska vår säljprocess se ut?" En annan är: "Hur organiserar vi en modern sälj och marknadsavdelning?"

LÄS MER
Kunskapsentreprenör

Får du den fakturering och lön du förtjänar?

Har du expertis inom ett område där du märker hur andra ibland verkar ha svårt för det som du tycker är självklart? Kanske inom ditt yrkesområde och i din yrkesroll. Eller inom ett helt annat område såsom ett intresse, en fritidssysselsättning eller något du bara gjort väldigt mycket och länge.

Om du är konsult eller expert förstår du nog precis vad jag menar. Det är det där området där det är helt ok att fullt ut bejaka din egen nördighet (tack till Robert Dybeck på Kvadrat för den formuleringen :).

Frågan är, oavsett hur mycket pengar du (och ditt företag) tjänar på din expertis eller kompetens idag, hur nära är du att realisera den maximala ekonomiska potentialen av denna kunskap?

LÄS MER
The new basics

Rapportering från Digital Bootcamp 4.0

I onsdags (7 juni) genomförde vi det första tillfället av vår helt nya Digital Bootamp – version 4.0. I denna nytappning har vi och Patrik Nordkvist (www.forsaljningschefen.se) slagit ihop våra metoder och arbetssätt till ett gemensamt ramverk för vad vi kallar den Nya Säljmodellen.

Denna ”säljmodell” heter förvisso ”nya” säljmodellen. Men den är egentligen långt ifrån ny.

LÄS MER
vanliga säljhinder

Undersökning avslöjar de 5 största säljhindren för kunskapsföretag

Vi har frågat våra följare om deras största personliga utmaningar i arbetet just nu. Här är resultatet från undersökningen. Kolla om du känner igen dig i deras svar.

Undersökningen riktade sig mot ägare, ledare, konsulter och experter på kunskapsföretag. Det vill säga kunskapsintensiva företag (som konsultbolag, IT, utbildningsföretag och andra expertbolag) som oftast säljer komplexa tjänster Business to Business.

LÄS MER
Höra av sig till kunder och prospects

Så här blir du bättre på att “höra av dig”

Det är ingen hemlighet att ”höra av sig” är viktigt för att lyckas med försäljning. Du behöver synas mot nya prospects, underhålla befintliga kontakter och bygga relation med kunderna.

Digitala metoder och kanaler gör det både enklare och svårare att höra av sig. Enklare, eftersom det finns sätt att effektivisera kommunikationen. Svårare, för att möjligheterna är många och det är lätt att bli splittrad.

LÄS MER
Sälj och marknad

[Frukostseminarium] Stäng gapet mellan Marknad och Sälj

Det har länge diskuterats hur Marknad och Sälj ska samverka och det finns många teorier om bästa lösningen.

Men väldigt många vi träffar vittnar om en svåröverbryggad klyfta. Man får inte ut de synergieffekter man borde kunna få. Ibland finns det till och med friktion funktionerna emellan.

Hur ser det egentligen ut bland svenska företag? Finns det en görbar enkel modell för hur marknad och sälj kan samverka för att skapa flera leads, kunder och merförsäljning?

Det är huvudfrågan som vi avhandlar på vårt kostnadsfria frukostseminarium på onsdag den 24 maj.

LÄS MER

Kickstarterkampanj: Contentguiden

Arbetar du inom ett expert- eller konsultbolag? Eller med marknadsföring i ett IT-företag? Då kanske ni redan tar fram olika typer av content. Eller funderar på att börja.

Många vi träffar har dock problem med content. Både med produktionen som brukar ta mycket tid. Och med själva innehållet som är viktigt för att få någon effekt.

Dessutom tillkommer aspekten att du kan använda ditt content på många olika sätt, vilket påverkar vilket resultat du får.

LÄS MER
Relationsförsäljning

Ny PDF om modern relationsförsäljning för konsult, IT och andra expertföretag

Konsult, IT och andra expertföretag förlitar sig mestadels på relationsförsäljning för att skapa affärer. Det finns inte heller något som tyder på att det personliga säljarbetet skulle försvinna framöver.

Däremot finns det många sätt att göra det personliga säljarbetet effektivare. Och få en rad synergieffekter mellan sälj och marknad.

LÄS MER