Seminarier under våren

Frukostsseminarier under våren

Under våren kommer vi att hålla en serie frukostseminarier. Vi har fångat upp några teman som vi tror kan vara intressanta för dig som äger, leder eller arbetar i ett kunskapsföretag.

Vi har bjudit in några gästföreläsare som kommer att dela med sig av sin expertis inom områden som tillväxt, affärsutveckling, contentproduktion och att bygga hemsida B2B.

Men först ut är ett seminarium den 5 mars där jag berättar om hur vi själva jobbar med content marketing och leadgenerering i praktiken.

LÄS MER

nya kunder

Proffsen köper kunder

”Amatörer gör content, proffsen köper kunder” skriver onlineexpert Ryan Deiss i en bloggpost. Han refererar till de många lycksökare som drömmer om att ha en egen business online och börjar blogga eller skriva content för att få trafik till sina sajter. Han menar att många har den felaktiga uppfattningen att de ska få trafik gratis genom bloggande och contentskapande. LÄS MER

Digital Bootcamp – så här gick det

Strax innan jul avslutade vi workshopdelen av vår tjänst Digital Bootcamp. Nu sammanställer vi utvärderingar, feedback och lärdomar. Digital Bootcamp handlar om hur företagsledare kan minska säljstressen genom att skapa ett mätbart digitalt nykundsflöde som boostar den personliga försäljningen.

Vi hade plats för 15 företag i denna omgång. Platserna blev fullbokade redan i november och uppslutningen till workshoptillfällena var över 100% (några dök upp med två representanter).

Deltagarna var företagsägare eller ledare från såväl startups till väletablerade konsultbolag med över 150 MSEK i omsättning. Engagemanget hos deltagarna var fantastiskt och workshopen fick betyget 4.9 av 5. LÄS MER

Mål och utmaningar

En företagares mål och hinder

Vilka är företagarens största mål och utmaningar? Det är något vi på Certus Growth intresserat oss för sedan vi startade för ett och ett halvt år sedan. Genom en enkät till de som är med i Certus nätverk har vi samlat på oss en del statistik. Jag vill inte hävda att statistiken är helt vetenskaplig, speciellt som enkäten består av öppna svar som sammanställts. Men, här är en sammanfattning av vad företagare i kunskapssektorn svarat. LÄS MER

[Podcast]: ”Hur får vi content marketing att hända i Sverige?”

För ett par veckor sedan blev jag intervjuad för en podcast av Niklas Lohmann på Feverpitch. Temat var ”Hur får vi content marketing att hända i Sverige”?

Content marketing, eller vad man nu vill kalla det, har ju varit på tapeten ett bra tag nu. Samtidigt är det många som ännu inte hoppat på tåget, eller som kämpar med att få till det i praktiken.

LÄS MER

2 Vad påverkar kunden att köpa?

I huvudet på en kund

Försäljning är ett område som står högt på agendan i de flesta företag. Men vad tycker kunden är viktigt i köpsituationen och vad påverkar kundens val av konsult-, IT- och utbildnings-leverantörer? Jag träffade Stefan Lampinen, HR-Direktör på AFA Försäkring och van köpare av tjänster. LÄS MER

1

Hur din företagarstil kan hindra utveckling

”Business is an intellectual sport”, säger Keith Cunninghamn, den rika fadern i ”Rich Dad, Poor Dad”. Och det kan vara en ganska svår sport att bemästra. Dessutom är det en ensam roll att vara entreprenör och egenföretagare. Det är svårt att själv identifiera vad som kan sätta käppar i hjulet.

Efter att ha träffat många entreprenörer har jag sett att vissa misstag återkommer. Många gånger är det stilen att driva bolag som avgör.

Läs vår senaste minirapport om Fem vanliga fallgropar vid utveckling i mindre bolag och deras konsekvenser.

Att utveckla ett konsultbolag

Lean Startup är ett hett område just nu och i en artikel om Coca Cola nyligen framgick att dryckesjätten använder Lean Startup-principerna för att främja intern innovation. Lean Startup används annars framför allt i utveckling av mjukvara. Men det finns helt klart en nytta även för tjänsteföretag. Fördelen är att tjänster är mycket enklare att utveckla och ändra jämfört med mjukvara och fysiska produkter. LÄS MER

1

”Sluta sälja!”

Den senaste månaden har jag skrivit en hel del om försäljning och leadgenerering för konsultbolag. Och om varför så kallad ”content marketing” lämpar sig så väl för just konsultbolag som bygger sin verksamhet på kunskap och expertis.

Därför var det väldigt intressant att läsa en artikel jag hittade igår på LinkedIn. Den är skriven av konsulten/författaren/opinionsbildaren Tim Williams och jag tycker att hans analys och rekommendationer är mitt i prick. Här är en sammanfattning av artikeln. Williams skriver: LÄS MER

6x dyrare att skaffa en ny kund

I rapporten ”Framtidssäkra din försäljning” fokuserar vi på nykundsförsäljning och nämner inte så mycket om befintliga kunder. Därav denna bloggpost.

En vanlig uppskattning i säljsammanhang är att det kostar 6-7 gånger mer att värva en ny kund än att behålla en befintlig. Det lönar sig alltså ofta att ”gräva där man står”. Det här är inget nytt för konsultbolag som brukar anstränga sig för att ”bygga konton” hos befintliga kunder. Det ”nya” är möjligheten att använda onlineverktyg för att effektivisera arbetet. LÄS MER