5 viktiga frågor för kunskapsföretag

Det senaste halvåret har jag träffat massvis med företagsägare och ledare. Vi har jobbat med över 20 nya kunder och haft kontakt med ett 50-tal personer som deltagit i våra frukostseminarier.

Jag är alltid lika nyfiken att höra om olika företagsledares situation och det finns några saker som det pratas mycket om just nu.

Här är fem områden som jag identifierat som högaktuella för entreprenöriella kunskapsföretag. LÄS MER

snabbväxande bolag

Vad gör tillväxtbolagen för att växa uthålligt?

Snabbväxarna är företag som växer minst 25% per år över sju bokslut (Ahrens Tillväxtlista). De dubblerar sin omsättning vart tredje år, de är lönsamma, uthålliga och växer av egen kraft.

Hur kan detta vara möjligt? Och vilka möjligheter har konsult och kunskapsbolag att påverka sina tillväxtkrafter Forskning och erfarenheter från hundratals snabbväxande företag har kartlagt 12 tillväxtfaktorer som förklarar hur snabbväxarna skapar marknad och organiserar verksamheten.

I den här bloggposten delar Magnus Burvall, Syntesia, med sig av sina erfarenheter av tillväxtbolag och hur företag kan påverka sina tillväxtkrafter.

LÄS MER

Seminarier under våren

Frukostsseminarier under våren

Under våren kommer vi att hålla en serie frukostseminarier. Vi har fångat upp några teman som vi tror kan vara intressanta för dig som äger, leder eller arbetar i ett kunskapsföretag.

Vi har bjudit in några gästföreläsare som kommer att dela med sig av sin expertis inom områden som tillväxt, affärsutveckling, contentproduktion och att bygga hemsida B2B.

Men först ut är ett seminarium den 5 mars där jag berättar om hur vi själva jobbar med content marketing och leadgenerering i praktiken.

LÄS MER

nya kunder

Proffsen köper kunder

”Amatörer gör content, proffsen köper kunder” skriver onlineexpert Ryan Deiss i en bloggpost. Han refererar till de många lycksökare som drömmer om att ha en egen business online och börjar blogga eller skriva content för att få trafik till sina sajter. Han menar att många har den felaktiga uppfattningen att de ska få trafik gratis genom bloggande och contentskapande. LÄS MER

Digital Bootcamp – så här gick det

Strax innan jul avslutade vi workshopdelen av vår tjänst Digital Bootcamp. Nu sammanställer vi utvärderingar, feedback och lärdomar. Digital Bootcamp handlar om hur företagsledare kan minska säljstressen genom att skapa ett mätbart digitalt nykundsflöde som boostar den personliga försäljningen.

Vi hade plats för 15 företag i denna omgång. Platserna blev fullbokade redan i november och uppslutningen till workshoptillfällena var över 100% (några dök upp med två representanter).

Deltagarna var företagsägare eller ledare från såväl startups till väletablerade konsultbolag med över 150 MSEK i omsättning. Engagemanget hos deltagarna var fantastiskt och workshopen fick betyget 4.9 av 5. LÄS MER

Mål och utmaningar

En företagares mål och hinder

Vilka är företagarens största mål och utmaningar? Det är något vi på Certus Growth intresserat oss för sedan vi startade för ett och ett halvt år sedan. Genom en enkät till de som är med i Certus nätverk har vi samlat på oss en del statistik. Jag vill inte hävda att statistiken är helt vetenskaplig, speciellt som enkäten består av öppna svar som sammanställts. Men, här är en sammanfattning av vad företagare i kunskapssektorn svarat. LÄS MER

[Podcast]: ”Hur får vi content marketing att hända i Sverige?”

För ett par veckor sedan blev jag intervjuad för en podcast av Niklas Lohmann på Feverpitch. Temat var ”Hur får vi content marketing att hända i Sverige”?

Content marketing, eller vad man nu vill kalla det, har ju varit på tapeten ett bra tag nu. Samtidigt är det många som ännu inte hoppat på tåget, eller som kämpar med att få till det i praktiken.

LÄS MER

2 Vad påverkar kunden att köpa?

I huvudet på en kund

Försäljning är ett område som står högt på agendan i de flesta företag. Men vad tycker kunden är viktigt i köpsituationen och vad påverkar kundens val av konsult-, IT- och utbildnings-leverantörer? Jag träffade Stefan Lampinen, HR-Direktör på AFA Försäkring och van köpare av tjänster. LÄS MER

1

Hur din företagarstil kan hindra utveckling

”Business is an intellectual sport”, säger Keith Cunninghamn, den rika fadern i ”Rich Dad, Poor Dad”. Och det kan vara en ganska svår sport att bemästra. Dessutom är det en ensam roll att vara entreprenör och egenföretagare. Det är svårt att själv identifiera vad som kan sätta käppar i hjulet.

Efter att ha träffat många entreprenörer har jag sett att vissa misstag återkommer. Många gånger är det stilen att driva bolag som avgör.

Läs vår senaste minirapport om Fem vanliga fallgropar vid utveckling i mindre bolag och deras konsekvenser.